Svar: Hvor går toget fra og hvor skifter man? (Generelt)

af Niels Bak, mandag 20. januar, 2020, 21:27 (36 dage siden) @ tgpsen

Forudsætningen for snakken mellem trafikplanlæggerne i denne tråd er, at selvfølgelig skal eventuelle danske rejsende kunne indskibe sig omkring kl 2100 og lande i Hamborg omkring 0700 - så er det underordnet hvad der sker på begge sider.

Efter tunnelen kommer er der reelt tre timers køretid på den rute som du på magisk vis vil tvinge svenskerne eller østrigerne til at bruge ti timer på. Mon ikke de er mere interesserede i at forlænge eksisterende løb til hhv Malmö og Hamburg, ganske ignorerende hvad du anser for underordnet eller ikke? Det kommer så til at afgøre nattogets afgangstidspunkt fra København. Med den korte transporttid mellem København og Hamburg kommer toget til at angøre begge byer i samme døgn.

Toylsbjergs udmærkede analyse i andet indlæg i tråden synes at have været for svært forståeligt.

Det må den være for nogen, for den nævner intet om de afgangs- og ankomsttider du i ovenstående udnævner til 'forudsætningen' for diskussionen.

Citat fra trådskaber:
'Antagligen är det ointressant för svenskar om tåget gör uppehåll i Köpenhamn.'

Eftersom det er midt om natten. Lige som Alfred Nobel i sin tid.

Hvis du nu prøver at læse svenskernes oplæg i stedet for at blive ved med at hænge fast i et tog der en gang i historisk tid kørte igennem Danmark om natten uden at stoppe...

... så foreslår de som det mest oplagte et nattog fra Malmø til Køln, med stop i Kbh og dermed et afgangs-/ankomsttidspunkt, som passer de to Øresundsbyer godt og tilsvarende i Køln. Det gør de blandt andet med eksplicit henvisning til at det også vil kunne fange det danske marked og at man måske vil kunne få den danske regering med på at betale regningen.
Og som et eventuelt yderligere tog, men ikke nødvendigvis fra begyndelsen, et nattog fra Stockholm til Hamborg, som jo så af gode grunde vil passere Købenavn (og Malmø) midt om natten.

For til gengæld har du ret i at nattog mellem Malmø/København og Hamborg ikke er relevant. Der er simpelt hen for kort og opgaven løses bedre med dagtog. Så valget står mellem et tog som har gode tider i Øresundsregionen og et som har det i Hamborg - man kan ikke få begge dele. Og her lægger svenskerne altså op til at satse på det første. Så du kan godt køre Alfred Nobel i remise.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Hedeland Veteranbanes lokomotiver
Hedeland Veteranbanes lokomotiver
Her er en oversigt over alle smalsporslokomotiver (damp, benzin og diesel) tilhørende Hedelands Veteranbane (Industribaneklubben). Listen er forsynet med links til lokomotiverne i Jernbanen.dk´s database, hvor data og billeder kan ses.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen