Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord (Trafikpolitik)

af pjl, 11/6 2020, 13:25 (1429 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg tror nu snarere, der er en uoverensstemmelse mellem, hvad politikerne ønsker og den hastighed, de bevilger penge til projekterne. Timeplanen mellem Odense og Aarhus kræver en gennemsnitshastighed på vist nok 190 km/t. Derfor er det ikke nok med en Vmax på kun 200 km/t. Med andre ord skal der bygges højhastighedsjernbaner på ca. 35 km på Vestfyn, over eller under Vejle Fjord (nu kom vi tilbage til mailtrådens emne) og en højhastighedsbane mellem Skanderborg og Hovedgård på ca. 23 km.

Det er noget mere end nu, DSB står over for at skulle bestille en hel flåde af nye togsæt, som bliver rygraden i alt fra lyntog til regionaltog. Disse togsæt forventes at være hér i 30? år og i mindst 20? derfor vil disse togsæt være de-facto tilbuddet fra DSB på fjernbanen indtil 2050 (ca. 20-25 år efter hovedparten af togsættene er leveret). Nu har man så bygget København-Rigsted til 250 km/t, ingen af DSB's umiddelbare (Litra EB) indkøb kan udnytte den hastighed og de fremtidige togsæt ser således heller ikke ud til at kunne udnytte det.

Vestfynsbanen er finansieret, men byggestart bliver først i 2023 med ibrugtagning i 2029.

Så omkring 20 år med mulighed for højere hastighed, men uden mulighed for at udnytte det med indkøbt materiel.

Derfor er der ikke planlagt at købe tog til mere end 200 km/t. De 60 km på Ringstedbanen kan ikke retfærdiggøre, at du køber en hel flåde af 250 km/t-togsæt. Når Vestfyn åbner i 2029 kan man måske køre med 250 km/t-tog mellem Kbh.-Odense-Esbjerg Mod Aarhus vil det ydermere nok som minimum kræve, at Vejle Fjord-forbindelsen er etableret.

Lad os sige at den ender med at være hér i 2035, det giver 15 år hvor strækningshastigheden ikke kan udnyttes til fulde.

Det er derfor, at der i den politiske aftale om fremtidens eltogsæt bl.a. står, at indkøb af 200 km/t-tog ikke udelukker evt. indkøb af højhastighedstog på et senere tidspunkt (når infrastrukturen understøtter det).

Ja, men er vi enige om at de nye togsæt er rygraden i timeplanen eller ej, for ellers læser jeg det hele forkert. Det er det jeg mener når jeg siger at DSB og politikerne er noget mere ud af sync end man umiddelbart tror.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak