Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 11/6 2020, 13:54 (1415 dage siden) @ My1201

Vestfynsbanen er finansieret, men byggestart bliver først i 2023 med ibrugtagning i 2029.

Derfor er der ikke planlagt at købe tog til mere end 200 km/t. De 60 km på Ringstedbanen kan ikke retfærdiggøre, at du køber en hel flåde af 250 km/t-togsæt. Når Vestfyn åbner i 2029 kan man måske køre med 250 km/t-tog mellem Kbh.-Odense-Esbjerg Mod Aarhus vil det ydermere nok som minimum kræve, at Vejle Fjord-forbindelsen er etableret.


Kan du køre 250 fra Ringsted til Odense?
Der er vist planer om en opgradering af strækningen på Sjælland vest for Ringsted - men såvel tunnel / bro og strækningen på Østfyn er næppe til mere end 180.


Planen er Kbh.-Ringsted (60 km): 250 km/t og Ringsted-Odense (100 km): 200 km/t. Men Ringsted-Odense opgraderes først ifm. Signalprogrammet. Vist nok i 2026. Vestbroen på Storebælt er testet til 235 km/t med Taurus. Storebæltstunnellen klarer vist fint 200 km/t for passagertog, hvis ellers toget er tryktestet og dørene skruet ordentligt på.


Men så mangler der stadig lidt til de 250 km/h på flere af strækninger som blev anført fra København-Odense. ;-)

Hvis du kan køre 250 km/t på 60 km ud af de i alt 160 km til Odense fra ca. 2026, kan det muligvis godt retfærdiggøre, at man indkøber tog til 250 km/t. Men så længe du kun kan køre 250 km/t på de første 60 km fra København og 'kun' 180/200 km/t de sidste ca. 300 km til Aarhus, synes jeg ikke rigtig, man kan retfærdiggøre at købe 250 km/t-tog til Kbh.-Aarhus. Spørgsmålet er så, om Kbh. H-Odense med 250/200 km/t i sig selv kan retfærdiggøre 250 km/t-materiel. Det kan det muligvis godt, selv om man nok helst venter på Vestfyn i 2029. Så mit bud er, at man bør købe 250 km/t-tog til idriftsættelse i 2029 og køre timemodel Kbh.-Odense-(Kolding)-Esbjerg og så muligvis Kbh. H-Aarhus på 2:15, eller hvad det nu kan blive til, så længe Vejle Fjord og Skanderborg-Hovedgård ikke er færdige.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak