Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord (Trafikpolitik)

af mikedk2100, 11/6 2020, 11:14 (1415 dage siden) @ Scharfenberg

Status er at man indkøber et litra til at afløse IC3, IR4 og IC4. Det er med til at forenkle både uddannelse, værksteder og meget andet. Hvor mange af disse togsæt, man ender med at købe ligger ikke fast, men det bliver mindst 100 stk. Dernæst 8 vognstammer med ca. 440 siddepladser primært til tysklandstrafikken og dels til enkelte myldretidstog mellem Nyk. F, Næstved og Kbh. H. Og så EB til DD. De nye togsæt vil både kunne køre som regionaltog, IC- og lyntog på strækninger, hvor maks.hastigheden overvejende vil være 200 km/t.

Hvad mener du med "en trafik som ikke er mere"? Og hvordan tænker du, at man kunne være mere fremme i skoene?

MH

Nu ved jeg jo ikke, hvordan indretningen i de nye togsæt bliver, og hvordan de bliver at køre i. Men jeg tænker, at der er stor forskel på, om toget skal køre som regionaltog eller lyntog.

Regionaltog er med mange stop og stor udskiftning af passagererne på kortere strækninger - lyntog er med passagerer, der skal sidde der op til 5-6 timer på rejser fra fx Aalborg til København, gerne vil have roligere omgivelser og mulighed for køb af mad/drikke undervejs.

Ja jeg sammenligner med Sverige. Jeg har én gang kørt med Øresundstog til Göteborg. Det gør jeg aldrig mere - her er X2000, trods deres 30 år, lysår forud, både i komfort og service.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak