Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den kommende jernbaneforbindelse over/under Vejle Fjord (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 11/6 2020, 13:47 (1427 dage siden) @ Scharfenberg

Hvad mener du med "en trafik som ikke er mere"? Og hvordan tænker du, at man kunne være mere fremme i skoene?


Der synes at være en uoverensstemmelse mellem DSB og resten af verden vedrørende timeplanen - specielt at de 200 km/t ikke er nok til at gennemføre planen, mens politikerne stadig fremhæver dette (én times rejsetid mellem større byer) som rygraden i planen. Noget i den stil?


Jeg tror nu snarere, der er en uoverensstemmelse mellem, hvad politikerne ønsker og den hastighed, de bevilger penge til projekterne. Timeplanen mellem Odense og Aarhus kræver en gennemsnitshastighed på vist nok 190 km/t. Derfor er det ikke nok med en Vmax på kun 200 km/t. Med andre ord skal der bygges højhastighedsjernbaner på ca. 35 km på Vestfyn, over eller under Vejle Fjord (nu kom vi tilbage til mailtrådens emne) og en højhastighedsbane mellem Skanderborg og Hovedgård på ca. 23 km.

Vestfynsbanen er finansieret, men byggestart bliver først i 2023 med ibrugtagning i 2029.

Derfor er der ikke planlagt at købe tog til mere end 200 km/t. De 60 km på Ringstedbanen kan ikke retfærdiggøre, at du køber en hel flåde af 250 km/t-togsæt. Når Vestfyn åbner i 2029 kan man måske køre med 250 km/t-tog mellem Kbh.-Odense-Esbjerg Mod Aarhus vil det ydermere nok som minimum kræve, at Vejle Fjord-forbindelsen er etableret.

Det er derfor, at der i den politiske aftale om fremtidens eltogsæt bl.a. står, at indkøb af 200 km/t-tog ikke udelukker evt. indkøb af højhastighedstog på et senere tidspunkt (når infrastrukturen understøtter det).


Man kan køre timeplan Aarhus- odense med en betydeligt lavere gennemsnitshastighed. Eksempelvis kan man flytte stationsopholdet i Aarhus over på etapen til Aalborg og her skaffe de fem minutter ved en udretning langs motorvejen til meget få penge. Det vil samtidig være en stor gevinst for lokale tog.

Desuden må en ny lillebæltsbro anses for nødvendig på et tidspunkt. (Det virker man til at tage meget let på, selvom der må være en reel risiko for en skandale, der får den nuværende styring af jernbanen til at fremstå topprofessionel). Her vil der også være minutter at hente alt efter hvordan den bygges. Timeplanen afhænger både af hastigheder, nye strækninger og hvilke etapper, der skal bære stationsopholdene, og den kan fint køres med en tophastighed på 200 km/t


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak