Fra 3 til 4 vogne på M1/M2 metroen i København--typisk dansk (Generelt)

af Banemanden, onsdag 09. september, 2020, 08:45 (22 dage siden) @ Poul Brandt

.
Det betyder at Kongens Nytorv er forberedt for 4-vognstog. Men cityringen (som jo også har stop på Kongens Nytorv) har betydet at antallet af passagerer er vokset langt mere end man kunne forudse, ved opførslen af M1/M2 og dermed er der ikke trapper/gangareal nok til at håndtere det større flow af rejsende. Derfor skal der bygges om. Ikke pga. 4-vognstog, men for at kunne håndtere flere rejsende (Helt præcist er der krav til hvor hurtigt tog og station kan ryddes i tilfælde af brand, og det øger kravet til trapper og gangareal).

Poul

Jeg vil lige tilføje, at man i den grad forventede at Kongens Nytorv ville blive en stor station med stor vækst rent passagermæssigt. Det forventes faktisk, at den på et tidspunkt vil være en af Danmarks største stationer når man tæller på passagerer. Nørreport og København H er de to andre.

Kongens Nytorv har en gigant transfertunnel og man har kunne gøre mange ting for at arbejde med det man har (altså den gamle station på M1/M2). I øvrigt er forskellen på de to stationer der, at m3/M4 stationen er bredere og længere og har flere rulletrapper men også at de ligger sådan i forhold til hinanden, at de skaber et godt flow på den måde man går fra den ene station til den anden på.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen