Hurra for hyldevarer! (Generelt)

af Gæst42, fredag 25. september, 2020, 22:16 (63 dage siden) @ andersj

Så hvad kunne man indvende mod en standardhøjde på 76 cm til et 'S-tog til provinsen og over Øresund' projekt?

Ved ikke om det er et forsøg på sarkasme,

Næh, det var skam alvorligt ment. Der ville være mange penge at spare i den sidste ende.

Men hvorfor 76 cm? S-tog's perroner er 92 cm høje og indstigningen i SA/SE er (ud fra øjemål) ca. 100 cm.

SA/SE gulvhøjde er 110 og dermed en forskel på 18 cm, imens der er 21 cm mellem de to EU standarder på 55 og 76 cm.

Tak for præciseringen.

De fleste, hvis ikke alle, togsæt med lavgulv kan leveres til både 76 cm og 55 cm, så jeg kan ikke se hvordan man skulle spare penge ved at ombygge samtlige perroner i landet.

Det bedste ville være hvis man havde valgt en så høj perronhøjde som i UK og på s-banen, så havde man slet ikke behøvet lavgulv - men nok for sent nu. Men det kan stadigt godt nås at vælge mellem 76 og 55 hvilket man nok burde af internationale hensyn på et EU niveau - heldigvis er det ikke så slemt herhjemme som i Tyskland hvor de jo har massere af tog og perroner til 55 imens DB Netz kun vil bygge til 76.

Vi bør holde fast ved 55 cm - især fordi vi har 0 perroner der er 76 cm høje. Jeg vil sige at 100% niveaufri indstigning er vigtigst ved S-tog og regionaltog, mens man ved fjerntog godt kan accepterer de 21 cm. Her kan der jo bruges en simpel rampe betjent af togpersonalet til kørestole. Barnevogne og cykler kan man sagtens få 21 cm op og ned uden hjælp. Det vil med høj sandsynlighed også kun gælde internationale fjerntog, da jeg har en stærk forventning om at Fremtidens Togsæt bliver bestilt med 55 cm indstigning ved mindst en dør.

Enig, rampen på s-toget fungere ret godt i hverdagen og kan også komme til det på de nye vogne.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.

Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen