Kystbanen K22 og udkast til K23 (Generelt)

af KKLD, mandag 23. november, 2020, 21:23 (164 dage siden) @ andersj

Som bekendt starter opsplitningen af Kystbanen og øresundstrafikken fra K22 og bliver fuldt gennemført i K23 med Skånetrafikens overtagelse af Østerport-Peberholm.

Fra K22 vil der være følgende køreplan med kvarterdrift til Helsingør, halvestimedrift til Nivå og to myldretidstog i timen.
Her er antallet af afgange hver time på de forskellige linier:
2xHelsingør-Roskilde
2xHelsingør-Roskilde-Ringsted-Næstved
1xNivå-Københavns Lufthavn (Fortsætter til Malmö i myldretiden)
1xNivå-Malmö
2xØsterport-Malmö
2xØsterport-Københavns Lufthavn (Fortsætter til Malmö i myldretiden)
1xIC 8xx Helsingør-Esbjerg i myldretiden
1xICL 2xx Helsingør-Odense i myldretiden (IC4 på kysten?)

Helsingør, Espergærde, Humlebæk, Kokkedal, Rungsted Kyst og Hellerup får dermed officielt fjerntog. Nogle af Esbjerg-togene kører allerede i dag til og fra Helsingør, men som regionaltog på selve Kystbanen.

Det fremgår ikke i hvilket omfang togene til Malmö fortsætter videre til andre destinationer i Sverige.

Slagelse-toget kører udenom København H direkte til Københavns Lufthavn over Vigerslev. Ringsted-toget forsvinder/bliver erstattet af et Kystbanetog.

IC 1xx vender på København H fremfor Københavns Lufthavn.


Til K23 (udkast) er der følgende ændringer i forhold til K22:
2xNivå-Køge-Næstved (erstatter begge Nivå-tog)
4xØsterport-Malmö + 2 ekstra i myldretiden.

Slagelse-tog får stop i Ny Ellebjerg, hvis perronerne når at blive anlagt.
Hamburg-tog og Lyn+ skifter til at køre over Roskilde.

Kilde: https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/12.pdf

Tak for dit link. Jeg gravede lidt videre og fandt følgende:

"Reduceret frekvens:

  • Frekvensen reduceres fra 20-minutters drift til halvtimesdrift på Kystbanen efter kl. 21.
  • Frekvensen reduceres på Vedbæk St., Skodsborg St. og Klampenborg St. fra 20-minutters drift til halvtimesdrift i hele driftsdøgnet.
  • Frekvensen reduceres på Rungsted Kyst St. fra 10-minutters drift til kvarters-drift i myldretiden og fra 20-minutters drift til halvtimesdrift i dagtimerne.
  • Driften reduceres på Nivå St. fra 10-minutters drift til kvarters-drift i dagtimerne.


Forøget frekvens:

  • Frekvensen forøges på Helsingør St., Snekkersten St., Espergærde St. og Humlebæk St. fra 20-minutters drift til kvartersdrift i dagtimerne.
  • Frekvensen forøges på Snekkersten St. i myldretid 20-minutters drift til kvartersdrift i dagtimerne."

Kilde: https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/HtmlPublication-6145.html

Jeg synes at det er for ringe med 30 mindrift efter kl. 21. Kystbanen har samme antal passagerer som S-tog men får alligevel langt dårligere betjening. 30 mindrift findes kun på S-banen om natten i weekenden. Kystbanen har sikkert også samme dårlige betjening om natten i weekenden som i dag med 60 mindrift, altså halvdelen af S-banen.

Især Vedbæk og Skodsborg får det skidt hvor de har 1/3 af antallet af afgange som lignende stationer på S-togsnettet har i dagstimerne.

Køreplanen er dårligere, men de nye tog er bedre. Hvis jeg kunne vælge ville jeg beholde nuværende løsning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen