Udenfor emnet: S-tog (Generelt)
Men husk at S-tog på Kystbanen ikke nødvendigvis ville have været en 1:1 ift. nuværende S-tog. Med S-togslignende kunne det fx være et tog med det bedste fra to verdener. Dvs. lige så god acceleration og hurtig passagerudveksling som 'de rigtige' S-tog + samme Vmax på 120 km/t som stadigvæk er Kystbanens maks. men med højere komfort fx i form af toiletter, sæder med nakkestøtte og evt. større pitch mellem sæderne.
Da man i 1968 forlængede S-togsnettet til Hillerød, kaldte man det ikke S-tog i starten, og havde en 1. kl. vogn i den ene ende af toget.
Denne 1. kl. vogn var ikke så luxuriøs som du lægger op til, men det var stofsæder og ædeltræsfiner hvor de almindelige vogne havde blå "voksdug" på sæderne.
Ideen var netop at den længere strækning fordrede en bedre komfort, men efter nogle år blev det droppet. Bortset fra min gamle historielærer fra gymnasiet i Hillerød (han kørte endda kun fra Birkerød mener jeg), så var der ikke nok der valgte at betale lidt ekstra for de bløde sæder.
Måske den erfaring, selv om præmissen er lidt anderledes, stadig sidder i rygmarven på DSB.
Hvordan havde benyttelsen af 1 klasse været på nordbanen før 1968?
--
Eskild