Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udenfor emnet: S-tog (Generelt)

af Gæst42, 27/11 2020, 12:47 (1443 dage siden) @ mikedk2100

Hvad med begge dele?

Det er snart tid til nye S-tog som jeg går ud fra vil have flere afgange (førerløse) og bedre komfort end de nuværende.


Hvorfor skulle de have bedre komfort?

Bedre komfort koster helt grundlæggende plads og dermed et reduceret antal sæder. I sidste ende betyder det flere stående passagerer i de tog der allerede køres med 2xSA i dag. (Mod naturligvis en bedre komfort for alle rejsende udenfor myldretiden, samt dem der når at få en siddeplads i myldretiden).

Det er også her et af problemerne ved at konvertere Kystbanen til s-bane ligger, nemlig at perronerne på s-banen er kortere end på Kystbanen. Så hvor man i dag kan kører myldretidstog med 3xER/ET så vil s-tog til Helsingør kun kunne køres med svarende til 2xER/ET og dermed reduceret plads.

En Eksprestunnel vil naturligvis kunne hjælpe med at løse det problem ved at give en meget højere frekvens (men også færre hurtige tog)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968. Pris 180 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak