Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udenfor emnet: S-tog (Generelt)

af Gæst42, 27/11 2020, 12:47 (1240 dage siden) @ mikedk2100

Hvad med begge dele?

Det er snart tid til nye S-tog som jeg går ud fra vil have flere afgange (førerløse) og bedre komfort end de nuværende.


Hvorfor skulle de have bedre komfort?

Bedre komfort koster helt grundlæggende plads og dermed et reduceret antal sæder. I sidste ende betyder det flere stående passagerer i de tog der allerede køres med 2xSA i dag. (Mod naturligvis en bedre komfort for alle rejsende udenfor myldretiden, samt dem der når at få en siddeplads i myldretiden).

Det er også her et af problemerne ved at konvertere Kystbanen til s-bane ligger, nemlig at perronerne på s-banen er kortere end på Kystbanen. Så hvor man i dag kan kører myldretidstog med 3xER/ET så vil s-tog til Helsingør kun kunne køres med svarende til 2xER/ET og dermed reduceret plads.

En Eksprestunnel vil naturligvis kunne hjælpe med at løse det problem ved at give en meget højere frekvens (men også færre hurtige tog)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak