Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skitse til en strategi for fjernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 8/1 2021, 21:15 (1204 dage siden) @ My1202

Hej Niels

Tak for din kommentar.

Ja, som du har bemærket er mit primære mål at få øget hastigheden som infrastrukturen tilbyder, på en måde hvor nogle overordnede rejsetidsmål for de hurtigste tog (superlyn) opfyldes.


Glemmer du så ikke at det i den sidste ende skal hænge sammen!
Fint med hurtige tog (250-300 km/h), men de skal dele pladsen med godstoge, diverse regionaltog og hvad man nu ellers opfinder af navne på tog med mange stop.

Samtidig med at det i det mindste tilnærmelsesvist skal være samfundsøkonomisk fornuftigt. Dette er, tror jeg, den letteste måde at fremme infrastruktur projekter på. Målet er let at forstå.

Min målgruppe har været transportudvalgets politikere. Den foregående regering må nærmest have forbudt medarbejderne i ministeriet og banedanmark at beskæftige sig med (den lidt fjernere) fremtid, eller hvad ved jeg. Men politikerne har også glimret ved kun at fokusere på det "nære" (=de næste 10 år) og ikke spørge ind til mere.

Jeg har regnet med at intercitytog automatisk kommer hurtigere frem, uden at gøre mig nærmere overvejelser herom. Tror jeg et par steder har nævnt at det er bedre at nå et rejsetidsmål med 250 km/t infrastruktur end 300 km/t, da 250 km/t intercity materiel så kan udnytte infrastrukturen optimalt (alt tyder på at intercity materiel i Europa fra omkring 2030 automatisk bliver for 250 km/t, da der bliver flere og flere 250 km/t strækninger til rådighed, men også fordi det efterhånden koster det samme, når man tager hensyn til den bedre udnyttelse af materiel og personale).

Hvor vil du få plads til blot 5-6 godstog i timen?

Jeg prøvede at se om det var muligt for 250 km/t materiel at gennemføre København-Odense på 45 minutter, men det kræver mere detaljeret kendskab til køretider end jeg har adgang til, så jeg ved det ikke. Men under alle omstændigheder bør ny infrastruktur anlægges for 300 km/t, da der vil komme materiel herfor i fremtiden.

Jeg har så godt som ingen viden om godstransport, så der kan jeg ikke bidrage med noget. Men jeg ved at det er højt prioriteret i EU, og dermed interessant i tilskudssammenhæng, når der anlægges nye internationale forbindelser.

EU har jo en målsætning om 30% af al gods i 2030 skal ske via skib eller tog og 50% i 2050.
Så uden ekstra spor især mellem Ringsted og Aarhus- så bliver det IKKE jernbanen som bidrager med ret meget!

Så ja, det var et rigtig godt argument :-) God økonomi er altid interessant.
Det jeg ved om godstransport har jeg mest lært her i forum :-)
Jeg håber så at andre med et andet fokus kan knytte det hele bedre sammen.

.
Angående godstog og 300 km/t
Jeg har ikke hørt noget om problemer med af flette godstog med 250 km/t tog på den ny bane Kbh.-Ringsted, så jeg antager det går fint op til 250 km/t. Mit forslag er en opgradering til omkring 275 km/t i snit, så mon ikke det går an. Godstogene skal jo fordeles mellem den bane og via Roskilde, så vidt jeg har forstået. I værste fald kan det vel klares med ekstra vigespor, men jeg er ikke ekspert på det.
Der kan ikke være problemer med 240-250 km/t på Vemmedrup-Nyborg-Odense, hvis ikke der er med 250 km/t på ny bane kbh-Ringsted.
Ringsted-Vemmedrup er en ny bane for 300 km/t, og (de meget få) godstog benytter den gamle bane.
Odense Vest-Daugård (Vejlefjord Nord) er en helt ny 300 km/t bane, så (de meget få) godstog benytter den gamle bane.
Det er ikke meningen at der skal køre godstog på kattegatforbindelsen.

Alt i alt ser jeg derfor ikke noget problem for godstog. Gør du?

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak