Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kurveradier og tilttog (Generelt)

af anho, 24/1 2021, 15:27 (1188 dage siden)

Her for nyligt læste jeg, at den første Shinkansen-strækning i Japan oprindeligt kun var bygget til omtrent 200 km/t, men at man senere ved hjælp af tilttog har kunnet forøge hastigheden til 270 km/t. Denne bane har en mindste kurveradius på 2500 m. Jeg blev nysgerrig på hvad mindste kurveradius mon er på forskellige danske jernbaner, men mine google-evner har ikke magtet at finde sådan en information, så jeg tænkte om i måske kunne hjælpe mig på det punkt?

Det krævede vist ikke betydelig ombygning at øge hastigheden på Tōkaidō Shinkansen, men den er også i et vist omfang anlagt på ballastfri spor. Mig bekendt er den 'laveste' grænse et tog støder på typisk komfortgrænsen, men selvfølgelig sætter sveller, skinnevægt og ballastering også en (formentlig højere) grænse for den mulige hastighed. Hvis der er nogen der er bedre verseret end jeg inden for dette område vil jeg gerne høre mere.

Problemet med signalernes hastighedsbegrænsning på 180 km/t vælger jeg (måske optimistisk) at udelade af mine tankeeksperimenter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak