Beslutningsgrundlag Ny Ellebjerg (Generelt)

af Dampfmeisteren ⌂ @, fredag 26. februar, 2021, 08:02 (56 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis vi prøver at dykke ned i forslaget, så tyder det på at Banedanmark igen er ude i en "sko horns løsning;

De nye perroner etableres som to sideliggende perroner med en længde på hver 320 meter, så de kan betjene selv de længste tog som kører i Danmark. I retning fra lufthavnen mod Roskilde er det pga. et sporskifte, dog kun muligt at udnytte ca. 270 m af perronen. Ved tog der skal mod Roskilde og som er længere end 270 meter, vil det derfor være nødvendigt at aflåse døre. I retningen fra lufthavnen mod Køge vil alle 320 meter kunne udnyttes. Den nordligste perron bliver forholdsvis smal på midten, da afstanden til et nabo-spor medfører, at der ikke er plads til en perron med normal bredde. Perronbredden vil leve op til fælleseuropæiske minimumskrav.

Hvis Ny Ellebjerg skal fungere som international aflastning for København H, ja så minimumskravene til dette, 400 meter perron, være kravet.

Hvorfor kan vi i Danmark aldrig lave de rigtige løsninger fra start?

Det er jo desværre en gammel fejl, idet der er for kort afstand mellem det østligste spor på Øresundsbanen og spunsvæggen, der bærer det vestligste spor på København - Ringsted banen, til at kunne etablere en fornuftig perron her.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen