Letbanen i Lyngby (Generelt)

af anho, mandag 14. juni, 2021, 23:15 (100 dage siden) @ Chivas

Letbanen bliver bygget fordi man gerne vil opgradere den offentlige transport langs Ring 3.

På nuværende tidspunkt består betjeningen af busser. Man kunne godt opgradere til elbusser, men det ville ikke forbedre produktet. Det ville gøre det mere miljørigtigt, men man ville ikke komme hurtigere frem.

Hvis man vil gøre transporten bedre end almindelige busser er der fire muligheder: BRT, letbane, metro og S-tog.

Metro og S-tog er for dyrt.

BRT er en god løsning, men er faktisk ret dyr at anlægge. Ikke helt lige så dyr som en letbane, men rimelig dyr, fordi man skal anlægge 'stationer' til busserne og lave afskærmninger så biler ikke kommer ind i busbanerne. Der er på nuværende tidspunkt kun meget få busbaner langs Ring 3. Letbanen er lidt dyrere fordi man også skal lægge spor ned og sætte ledninger op, men til gengæld har den betydeligt større kapacitet og er mere behagelig at køre i, hvilket tiltrækker flere passagerer.

I dette tilfælde har man valgt letbaneløsningen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen