Letbanen i Lyngby (Generelt)

af andersj @, Aalborg, lørdag 12. juni, 2021, 16:17 (132 dage siden) @ Chivas

Jeg er ikke enig med dig.
Busbanerne er der i hovedsagen i forvejen. El-busserne er, hvad det angår, ens med de dieseldrevne bussers behov.
Kapaciteten er meget nem at tilpasse til det aktuelle behov.
Nedbrud på en vogn spærrer ikke for de øvrige vogne.
Påkørsel af et letbanetog er et mareridt for bjergningen.
Overisning er ikke et problem med el-busser.
Letbanen er i vejen for den øvrige trafik.
Passagerer skal på tværs af den øvrige trafik, hvilket er risikabelt i et eller andet omfang.
Anlægsarbejdet tager uendelig lang tid og er meget generende for den øvrige trafik mens det står på - især i de store vejkryds.
Det koster uendeligt meget at anlægge.

Om Metroen: Den er vel primært anlagt under jorden for overhovedet at skaffe fremføringsvej i en tæt bebygget by. Højbaner er generelt klodsede i eksisterende byer.

El-drift er jo under alle omstændigheder elektrisk, men el-busser kan senere ombyttet/ombygges til brint. Det tvivler jeg på, man vil med letbanetog.

Ergo: Letbaner er og var ikke den optimale løsning.

Men du forholder dig slet ikke til den infrastrukturelle stige indenfor kapaciteten i transportsystemer i byerne. Du oplister nogle fordele og ulemper ved hhv. bus og letbane hvilke jeg langt hen af vejen er enig i.

Fra lavest kapacitet til højest kapacitet.

  • Bus uden dedikerede busbaner
  • Bus med dedikerede busbaner (BRT) (+rejsetidsgevinst i forhold til bus uden dedikerede busbaner)
  • Letbane (ingen rejsetidsgevinst i forhold til BRT)
  • Metro (+rejsetidsgevinst i forhold til BRT/Letbane)
  • Jernbane/S-tog (rejsetidsgevinst i forhold til metro afhængig af lokale forhold)

Det er helt grundlæggende kapacitet der afgør forskellen mellem de enkelte transportsystemer. Ulemperne (især økonomisk) følger da også løsningerne fra top til bund, så derfor skal man også nøje vurdere behovet for de enkelte transportløsninger. Det er her man har fejlet med metroen i København, fordi man har anlagt for korte stationer så man ikke kan udnytte den meget høje kapacitet et metrosystem typisk har, da man kan køre meget lange tog i forhold til på en letbane i niveau med den øvrige færdsel.

Jeg er ikke nok inde i områderne langs linjeføringen til Hovedstadens Letbane til at kunne vurdere om det "overkill" med en letbaneløsning, men jeg har dog set at man vil køre med 5-minutters takt og man forventer over 100% belægning af siddepladserne i myldretiden.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen