Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Letbanen i Lyngby (Generelt)

af andersj, Aalborg, 12/6 2021, 17:37 (1050 dage siden) @ Chivas

Jeg har svært ved at se, hvorfor uflexibilitet skulle være en bonus for en letbane ved f.eks. almindelige vejarbejder og kloakarbejder m.m.
Man kan midlertidigt flytte et elbus-stoppested - det er nærmest håbløst ved letbaner.
Man kan omlægge busruter ved enhver form for midlertidige hindringer, f.eks. demonstrationer, ildebrande.

Det er derfor man flytter forsyningsledninger væk fra letbanetracéet. Når der ikke ligger noget under tracéet så skal man aldrig grave. Ledninger der går på tværs af tracéet kan trækkes ud og skubbes ind fra siden af tracéet. Der er derfor ikke noget der hedder vejarbejde, kun sporarbejde ved en letbane.


Og hvis problemet i KBH var mangel på specielle vejbaner og lyssignaler for busserne, kunne det have været klaret for en brøkdel af det monstrøse anlægsbudget, som letbanen kræver.

Men det løser ikke kapacitetsudfordringen. Valget mellem busser, letbaner, metro og jernbane er et kapacitetsspørgsmål - intet andet.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak