De Grønne i Tyskland tænker også nattog! (Generelt)

af P.Jensen, onsdag 22. september, 2021, 17:44 (29 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Hej Lasse

Du har ret i at nattogene ikke kommer på skinner før der er nogen der træder til og minimerer risikoen - f.eks. ved at investere og leje ud til operatører.

Men Malmö/København til Bruxelles kunne man regne lidt på.

15 mil. kr/vogn - 12 vogne har plads til nok alt for mange passagerer på den rute....
Pr. vogn koster financiering og afdrag over 15 år omkring 1,05 mill/år dertil teknisk vedligeholdelse (ikke rengøring) 200.000 kr/år
Hvis man siger 2 tog med 12 vogne og 300 passagerer 300 dage / år (dvs. dobbeltture) betyder det at de første 166 kr af billetprisen skal gå til ovenstående.

Man skal have gode nerver eller en stor pengepung til at starte en sådan trafik. Dog er antal passagerer meget svømmende hvis man bruger Snälltåget som model. Der kan man hurtigt komme til at betale for en hel liggevognskupe og det vil tælle som 6 passagerer selvom der kun er 1-4 i kupeen.

Men hvad del ellers koster at køre turen har jeg ingen anelse om.

P.Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen