Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De Grønne i Tyskland tænker også nattog! (Generelt)

af TWB, 23/9 2021, 11:12 (1175 dage siden) @ Peter Christensen

Dén med Talgo'erne er noget speciel, idet der ikke findes en styrevogn, som lever op til TSI-kravene.
At udvikle en sådan vogn til en lille serie bliver dyrt, meget dyrt. Dermed giver det mening med et loko i hver ende.
Så langt kan jeg sagtens følge logikken.
Men jeg fatter stadig ikke hvorfor DSB skal kører til Tyskland og det er min anke på den del.
DSB argumentation var meget spas dengang. Ved kørsel til Tyskland var ganske få min. nærmest livsnødvendige. Når man snakkede Time-model, så betød det ikke noget.
Man mistænker at det har lidt med monopoltankegang fra DSBs at gøre.
På den anden side; det fattige og uformuende firma Siemens tjener da lidt på at 2 loko. sendes afsted til Tyskland idet arrangement idet vedligeholdet betales pr. kørt km.

Men det virker som en dårlig investering at købe togsæt til ca 200 mio kr stykket når du for det halve kan få 2 lokomotiver og 5-6 personvogne.
En løsning som burde være langt mere fleksibel og mindre sårbar ved skader, service etc.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak