Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Får vi snart dette lok. at se i Danmark. (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 14/3 2022, 15:22 (774 dage siden) @ QN903Qnr0779

Siemens Vectron: 1980 tons
Alstom TRAXX 3: 2030 tons


Så må jeg jo spørge igen - hvad er det som får dig til at tro at en TRAXX 3 (som mig bekendt ikke er blevet testet under Storebælt) kan trække mere end en Vectron (som er)? Vejer den mere?

Det kan jo lige så godt være, at Siemens har sendt "komfortable" data. Konkret ved jeg at virkningsgraden er højere på de data, der er anvendt for TRAXX. Tilsvarende er en TRAXX 3 tungere (4 tons) end en Vectron.

Resultatet af køreplanssimuleringen er iøvrigt sammenligneligt med ÖBBs rapport fra Brenner, hvor en TRAXX AC3 må belastes mere end en Vectron MS (både op og ned ad Brenner). Senere er der testet nyere Vectron, der kan trække det samme som en TRAXX AC3, mens den nye TRAXX MS 3 igen må trække mere end den nye Vectron, og således kører leverandørerne deres egen lille krig, hvor de skiftes til at performe bedre end den anden, hhv beskylde modpartens resultater, for ikke at være korrekte osv osv.

Og igen: Dette her er simulering af belastningen i køreplanerne, der simuleres. Ikke hvor meget lokomotiverne kan trække op. Dvs: Kan man trække 2200 tons op, men ikke overholde køreplanen, bliver tallet rettet ned.

I kontrakterne på BR 185 til kørsel gennem Danmark, stod der at maskinerne kunne trække 1.600 tons gennem Storebælt, og det er jo så ændret på papiret til 1700 tons, og jeg har da set bremsesedler på omkring 1900 tons...

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak