Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Togfonden DK og jernbane til Billund (Trafikpolitik)

af BoergeOf61, Randers C, 11/11 2013, 22:04 (3821 dage siden) @ UTJ

Faktisk kan jernbaneforbindelse til både Aalborg og Billund få koncentreret luftfarten på to lufthavne i Jylland. Hvis den underfinansierede timeplan bliver til virkelighed ligger Århus pludselig ikke langt fra Billund (eller for den sags skyld Aalborg).

Nu er rejsetiden fra Aarhus 1 t. 37 m. el. ca. 2 t. 7 m. med bus 912X, tog+bus el. bus 913X til Billund, 55 m. med bus til Aarhus Lufthavn og 2 t 6 m. med tog til Lindholm. Hvor meget ændres det mon af en jernbane til Billund?

Jeg ved ikke, hvor klogt det er at lægge planer med lang tidshorisont på baggrunden af nutidens forudsætninger. Andre lande opgraderer jernbanenet netop for at flytte markedsandele fra rutefly til tog.
På den anden side antyder både rapporten fra Trafikstyrelsen og denne debat nogle forskelle i holdningen til rutefly og internationale tog. Det kan undre mig, at tog til lufthavnen skal køre mindst hver halve time, mens der er to timer mellem togene til Tyskland. Det kan også undre mig, at det er værre at skifte tog end skifte mellem tog og rutefly med op til to kufferter. Endelig er det vist ret nyt, at togrejser forbindes med arbejde, mens privatbil ikke giver mulighed for at arbejde under kørslen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak