Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Timeplanen - en beskrivelse (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 14/11 2013, 21:59 (3818 dage siden) @ Jakob

Hej
Jeg vil lige prøve at beskrive ideen med time planen, som jeg har forstået den, så kan I andre suplerer og stille uddybende spørgemål. Det er vel ret skidt hvis vi der interesserer os for jernbaner ikke forstår det.
Ideen er at togene skal mødes i knudepunkteterne og afgå på et bestemt minuttal, så det bliver let at koordinerer regional og lokal trafikken i forhold til de hurtige tog. Der er vel ikke noget i vejen for at togene , de hurtigste, afgår hver halve time på de tider af dagen hvor der er efterspørgsel. Mellem de hurtige lyntog skal de øvrige lyn, ic og regional tog så kører.
Hvis det skal være enkelt og effektivt, så skal togene køre på fast minuttal hver time.

De steder hvor man vil bygge nye stykker jernbane. Fx ved vest fyn, vejle og sydfor århus bliver der plads på skinnerne til at der kan køre lokaltog ofte og stationer i mindre byer kan genåbne. Dermed bliver Vejle og Odense i endnu højere grad by-centre med effektiv offentlig togtransport.

Jeg håber I andre kan suplerer
Mvh Jakob

jeg er meget enig, især i det sidste. At de nye hurtige strækninger skaber mulighed for at det nuværende spor i Østjylland kan blive brugt til hvad det er beregnet til, men ikke brugt til i 50 år, er den potentielt den største gevinst.

Mht at togene mødes i time-byerne er jeg måske lidt skeptisk ift hvor meget det betyder. I de pågældende større byer går udviklingen generelt i retning af lokaltrafik med konstante afgange. Men uanset hvad er timeplanen en god ide.

Problemet er den konkrete udformning. Det er jo ikke så simpelt bl.a pga vending i Aarhus. Så vidt jeg har forstået er ideen nu, at Aarhus-Odense og Aarhus-Aalborg begge skal kunne køres på ca. 53 minutter. Det er svært at forstå, hvorfor det ikke er nok, at den ene af de strækninger kan klares på den tid. Det kunne potentielt spare måske 5 milliarder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak