Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Angående Argentina - Tucumán (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 8/2 2015, 11:07 (3376 dage siden) @ Hans T. Møller

Mendoza ligger inde ved Andesbjergene på højde med Buenos Aires ude ved kysten. Nu tager vi 750 km mod nord-nordvest op langs bjergenes østside til Tucumán.

Denne by er kendt for, at Argentinas uafhængighedserklæring blev underskrevet her i 1816, men det var i øvrigt det eneste man kunne blive enige om, og Argentina blev først en samlet stat omkring 40 år senere.

I Tucumán finder vi både meterspor og bredspor. Belgrano Cargas kører gods på de første, operatøren ”Nuevo Central Argentino” kører containere på de sidste, og endelig kører operatøren ”Ferrocentral” persontog til Buenos Aires! Det er en rejse på mere end 1000 km.

Nu skal vi ikke glæde os for tidligt. Her i 2013 er der kun to ugentlige afgange, og billetpriserne er så latterligt lave - på grund af statssubvention - at alt er udsolgt uger i forvejen, Jeg ville ellers gerne have taget turen. (Det lykkedes mig senere at komme med tog fra Córdoba til Buenos Aires, men den historie gemmer vi lidt).

Jeg kan bringe et par billeder af persontogets afgang fra Tucumán. Passagererne føler sig sikkert som lotterivindere...

[image]

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak