Avatar

Handbjerg - igen igen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/12 2013, 16:35 (3788 dage siden) @ T. Rithmester

Det er fordi Handbjerg startede som billetsalgssted/station i vogterhus 43


Handbjerg kom på jernbanelandkortet fra og med 7. december 1875. Netop i de år blev det mere og mere almindeligt at lade tog standse ved vogterhuse - f.eks. Bur, Eistrup, Farup, Hee, Hedensted, Hylke, Hæstrup, Naur, Pjedsted, Seistrup og Stilling.

Sådanne "vogterhusstationer" afstedkom ofte kun 2-3 linier i "Samling af Ordrer og Bestemmelser m. v.", når de blev oprettet og informationen begrænsede sig til oplysninger om vogterhusets nummer, fra hvornår - og hvilke - tog skulle standse og i hvilke relationer, der kunne sælges billetter.

Handbjerg skiller sig her helt klart ud fra mængden, idet der ansættes en "expedient" ved "holdepladsen" og der udarbejdes en omfattende "instrux" for billetsalg, ekspedition af torvegods, frimærkepakker, fiskekasser, regnskabsaflæggelse m.v.

Det er værd at bemærke, at vogterhusets nummer ikke nævnes, hvilket blev gjort i forbindelse med oprettelse af ovenstående "vogterhusstationer". Og da den ansatte "expedient" er "Kjøbmand Mikkelsen" kunne man jo fristes til at tro, at ekspeditionen måske er foregået fra købmandsforretningen. For der har næppe været megen plads i vogterhuset til opbevaring af frimærkepakker, torvegods eller fiskekasser. Sidstnævnte skulle i øvrigt indlæsses i toget af afsenderen selv og skulle kunne ske på under 1 minut.


Meget interessant.
Når nu vogterhus nummeret ikke er nævnt, mon man så kunne forestille sig at der ved vogterhuset (nr 43) har været opført en eller anden form for skur/bygning ?
Der må jo næsten have været en eller anden form for ekspeditionsbygning. Eller mon alt er foregået fra Købmand Mikkelsen's købmandsbutik indtil den første egentlig station er bygget ?

Der er "sket" et eller andet i Handbjerg mellem 1. april 1891 og 31. marts 1895. Danske statsbaner "overtog" simpelthen holdepladserne Knabstrup og Handbjerg. Hvad der ligger bag begrebet "overtog", vil jeg lade være op til andre at forske i. Men efter beløbets størrelse af dømme, kan der være tale om overtagelse af både grund og bygning.

Jeg har ikke årsberetningen for 1891/92, men de tre efterfølgende gengives her. Der er måske hjælp at hente i bemærkningerne til Finanslovsforslaget for 1891/92 (kan bl.a. besigtiges på Statsbiblioteket i Aarhus - uden forudgående bestilling).

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Danske Statsbaner, Beretning om Driften i Aaret fra 1ste April 1892 til 31te Marts 1893. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.


[image]
Danske Statsbaner, Beretning om Driften i Aaret fra 1ste April 1893 til 31te Marts 1894. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Danske Statsbaner, Beretning om Driften i Aaret fra 1ste April 1894 til 31te Marts 1895. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere
ContecRailDSB MY1156

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak