Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning
Først mange tak for mange gode indlæg og oplysninger her i forummet og via E-mail. Jeg tror man kan konkludere at der ikke har eksisteret overkørsler med manuelt betjente bomme og blinksignaler som vi kender dem i dag.
Øøh, det kan man da netop ikke konkludere. Poul Andersen besvarer jo tidligere i tråden dit spørgsmål med, at: "I Gørding og Holsted var der inden nutidens sikringsanlæg og linieblok, manuelt betjente bomanlæg der var almindelige overkørselsanlæg, blot betjent af stationsbestyren fra betjeningskassen på perronen."
Så jo, der har åbenbart eksisteret overkørsler med manuelt betjente bomme og almindelige trekantblinksignaler, som vi kender dem i dag.
Mon ikke der oprindelig har været tænkt på manuelt bomanlæg betjent ved hjælp af et bomtræk?
På stationer med overkørsler med elektrisk drevne bomme, hvor der var lokal stationsbestyrer, var det helt normalt at overkørslen blev aktiveret ved manuelt betjente anlæg placeret enten på perron eller i stationsbygningen.