Avatar

Jernbaneoverskæringer med manuelle bomme - opfølgning

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/2 2016, 16:45 (2994 dage siden) @ Niels Buch
redigeret af Morten Flindt Larsen, 15/2 2016, 17:11

Hej Niels

Okay. Nej, det har så ikke været praktiseret i Danmark.

De "blå trekantblink" for vejtrafikken er ved lov (Vejkrydsloven af 1930) "født" til at være automatiske anlæg, der tændes og slukkes ved hjælp af en sporkontakt eller et betjeningspanel i afhængighed af jernbanens signalanlæg. Det samme gælder for de automatiske bomanlæg fra 1952 og frem, hvori de blå trekantblink indgår som en fuldt integreret del.

En sammenblanding af de automatiske elektriske anlæg og manuelle vindebomme med trådtræk er af sikkerhedsmæssige grunde ikke praktiseret i Danmark. Forestil dig blot, hvis blinklysene blinker, men ledvogteren glemmer at sænke vindebommene; det ville være en forringelse af sikkerheden stik imod lovgivernes hensigt med de automatiske anlæg.

Eventuelle fotos visende vindebomme med trådtræk (eller for den sags skyld gammeldags led) side om side med blå trekantblinksignaler er alle taget ved overgangen fra det ene system til det andet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak