DSBs sidste benyttelse af damp, sp. til litra N

af Steffen Dresler @, onsdag 05. februar, 2020, 18:08 (297 dage siden) @ Steffen Dresler

De sidste ture med litra N.

Pludselig (heldigvis og tusind tak) dukker ”Telegramjournalen” for Maskindepot Nyborg for 1970 op og i min ”indbakke” har jeg fået tilsendt uddrag for februar 1970 vedrørende anvendelsen af litra N.
Der var også nogle bemærkninger til det allerede skrevne, hvilket medfører at km-bogen for Fredericia lige skulle gås igennem med en ”tættekam” og renset op i nogle rubrikker.
Det betyder ingen ændringer til N 201 til det allerede skrevne, den har jf. km-bogen kun angivet kørt 100 km i februar måned, hvilket overhovedet ikke passer med nogen som helst fornuftig kørsel.
Men for litra N 207 kan det ses i km-bogen, at den har kørt hele 1100 km i februar 1970 (januar 177.100, februar 178.200 = 1100 km).
Ved hjælp at telegrafjournalen fra Mdt. Ng kan herefter uddrages, at litra N 207 må? have kørt således:

4. februar 1970:
Litra N skulle have kørt tog 2042 (N960 Fra-Ng), erstattet af litra Mx. Litra N køre så tog 2034 (Mx 800 Fra-Ng) og retur med tog 2043 (Ng-Od N800, Od-Fra N960).

5. februar 1970:
Tog 2034 Fra-Ng og retur tog 2043 Ng-Od, Od-Fra.

6. februar 1970 (køres af DSB litra H I nr. 800):
Tog 2034 Fra-Ng og retur 2043 Ng-Od, Od-Fra.

10. februar 1970:
Tog 2034 Fra-Ng og retur tog 2043 (Ng-Od, Od-Fra).

27. februar 1970 (køres af damp ukendt litra jf. Telegrafkopibog/Mdt Fa):
Tog 2034 Fra-Ng og retur 2043 Ng-Od, Od-Fra

Ser man på de bemærkninger der er indskrevet for BÅDE N 201 og N 207 i Km-bogen for Mdt. Fa., bliver begge N henstillede den 27. februar 1970. MEN, det MÅ dreje sig om nogle lokale besluttede henstillinger. N 201 tilsyneladende ikke tjenstdygtig p.g.a. bl.a. ødelagt cylinderbund og sprængt krydshoved, mens der for N 207 er bemærket ”henstillet urepareret”. Både N 201 og N 207 er jf. Lokomotivkort (CvAr) og lokomotivernes Reparationsbøger først officielt henstillede hhv. 16. marts 1970 og 10. marts 1970.

Det betyder at N 207 ”mangler” ca. et sted mellem 250 til 500 km kørsel for få km antallet op på de 1100 km det angiveligt har tilbagelagt i februar måned 1970.

Så her er spørgsmålet om nogle af læserne kan bidrage med nogle informationer om hvorfor der mangler km for N 207. Kunne den have kørt Fr-Es og retur eller hvad?

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen