DSBs sidste benyttelse af damp, sp. til litra N

af Steffen Dresler @, onsdag 05. februar, 2020, 18:08 (596 dage siden) @ Steffen Dresler

De sidste ture med litra N.

Pludselig (heldigvis og tusind tak) dukker ”Telegramjournalen” for Maskindepot Nyborg for 1970 op og i min ”indbakke” har jeg fået tilsendt uddrag for februar 1970 vedrørende anvendelsen af litra N.
Der var også nogle bemærkninger til det allerede skrevne, hvilket medfører at km-bogen for Fredericia lige skulle gås igennem med en ”tættekam” og renset op i nogle rubrikker.
Det betyder ingen ændringer til N 201 til det allerede skrevne, den har jf. km-bogen kun angivet kørt 100 km i februar måned, hvilket overhovedet ikke passer med nogen som helst fornuftig kørsel.
Men for litra N 207 kan det ses i km-bogen, at den har kørt hele 1100 km i februar 1970 (januar 177.100, februar 178.200 = 1100 km).
Ved hjælp at telegrafjournalen fra Mdt. Ng kan herefter uddrages, at litra N 207 må? have kørt således:

4. februar 1970:
Litra N skulle have kørt tog 2042 (N960 Fra-Ng), erstattet af litra Mx. Litra N køre så tog 2034 (Mx 800 Fra-Ng) og retur med tog 2043 (Ng-Od N800, Od-Fra N960).

5. februar 1970:
Tog 2034 Fra-Ng og retur tog 2043 Ng-Od, Od-Fra.

6. februar 1970 (køres af DSB litra H I nr. 800):
Tog 2034 Fra-Ng og retur 2043 Ng-Od, Od-Fra.

10. februar 1970:
Tog 2034 Fra-Ng og retur tog 2043 (Ng-Od, Od-Fra).

27. februar 1970 (køres af damp ukendt litra jf. Telegrafkopibog/Mdt Fa):
Tog 2034 Fra-Ng og retur 2043 Ng-Od, Od-Fra

Ser man på de bemærkninger der er indskrevet for BÅDE N 201 og N 207 i Km-bogen for Mdt. Fa., bliver begge N henstillede den 27. februar 1970. MEN, det MÅ dreje sig om nogle lokale besluttede henstillinger. N 201 tilsyneladende ikke tjenstdygtig p.g.a. bl.a. ødelagt cylinderbund og sprængt krydshoved, mens der for N 207 er bemærket ”henstillet urepareret”. Både N 201 og N 207 er jf. Lokomotivkort (CvAr) og lokomotivernes Reparationsbøger først officielt henstillede hhv. 16. marts 1970 og 10. marts 1970.

Det betyder at N 207 ”mangler” ca. et sted mellem 250 til 500 km kørsel for få km antallet op på de 1100 km det angiveligt har tilbagelagt i februar måned 1970.

Så her er spørgsmålet om nogle af læserne kan bidrage med nogle informationer om hvorfor der mangler km for N 207. Kunne den have kørt Fr-Es og retur eller hvad?

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen