DSBs sidste ordinære benyttelse af damp i plantog

af Ole Lund Jensen, mandag 03. februar, 2020, 17:19 (299 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff

Tak for redegørelsen. Men du mener selvfølgeligt, at det var tog 2740, der den 15. maj fremførtes af E 987. I øvrigt kørtes togparret 2711/2740 mig bekendt med diesel allerede fra og med den 24. april, men så var der altså den 15. maj mangel på diesel, så E 987 måtte i aktion. Og det gentog sig ikke mere frem til køreplansskiftet ultimo maj.

Nu hvor kilometerbogen for mdt Fa er "sporet", så kunne vi måske få opklaret, om der skulle være andre registreringer i denne af dampbenyttelse fra den 15. maj og frem til overgangen til sommerkøreplanen - og for den sags skyld også i sommerkøreplansperioden. Under alle omstændigheder må diverse kørsler i anledning af MOROP-kongressen samt de engelske jernbaneentusiasters besøg i september 1970 være registreret, og det samme gælder den kørsel med H 800 den 28. maj 1970, som Georg Schmidt for nyligt har vist billeder af, forudsat naturligvis, at maskinen kørte til Fredericia. MEN du har jo tidligere nævnt, at en maskine i en del af sommeren holdtes "håndvarm" ved mdt Fa som yderste reserve, og den kunne måske tænkes at have været i brug en gang eller to. "Håndvarm" betyder i øvrigt nok mindst 6-7 bar kedeltryk, så der kunne sættes vand på.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen