DSBs sidste ordinære benyttelse af damp i plantog

af Ole Lund Jensen, mandag 03. februar, 2020, 17:19 (54 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff

Tak for redegørelsen. Men du mener selvfølgeligt, at det var tog 2740, der den 15. maj fremførtes af E 987. I øvrigt kørtes togparret 2711/2740 mig bekendt med diesel allerede fra og med den 24. april, men så var der altså den 15. maj mangel på diesel, så E 987 måtte i aktion. Og det gentog sig ikke mere frem til køreplansskiftet ultimo maj.

Nu hvor kilometerbogen for mdt Fa er "sporet", så kunne vi måske få opklaret, om der skulle være andre registreringer i denne af dampbenyttelse fra den 15. maj og frem til overgangen til sommerkøreplanen - og for den sags skyld også i sommerkøreplansperioden. Under alle omstændigheder må diverse kørsler i anledning af MOROP-kongressen samt de engelske jernbaneentusiasters besøg i september 1970 være registreret, og det samme gælder den kørsel med H 800 den 28. maj 1970, som Georg Schmidt for nyligt har vist billeder af, forudsat naturligvis, at maskinen kørte til Fredericia. MEN du har jo tidligere nævnt, at en maskine i en del af sommeren holdtes "håndvarm" ved mdt Fa som yderste reserve, og den kunne måske tænkes at have været i brug en gang eller to. "Håndvarm" betyder i øvrigt nok mindst 6-7 bar kedeltryk, så der kunne sættes vand på.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker
Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS næsten monopol på sukkerproduktion.
 Læs artiklen 

Jernbanebøger

Internationale tog via Rødby Færge
Internationale tog via Rødby Færge
Pris 160,- kr.
 Læs mere 

Danske privatbaner

Læs historien om:
CFL Cargo Danmark ApS
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen