Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tyske ingeniører foreslår anden løsning under Femern Bælt (Generelt)

af ulca, 10/9 2016, 16:11 (2786 dage siden) @ Østjyden

Der findes især en operatør som vil sætte stor pris, DB Schenker Rail (reelt set den tyske stat), på kunne spare 160 cm og ca 2 timers køretid fra Sverige til Maschen (Europas største rangerbanegård, næste største i verden, lidt syd for Hamburg). Denne operatør er trods den største operatør med jernbanegods her i DK.

Hvad angår person så har tyskerne togsæt som kører til Frankrig og en enkelt gang Lolland (begge anvender samme strøm os) og desuden skulle det kommende ICx (som har omtalt som en "tysk IC4" pga gentagne forsinkelser) være flerstrøms. Og mon dog ikke, at DSB vil sørge for at kunne købe til såvel Sverige som Tyskland.

Det er nu da ikke den store afstand/omvej du sparer, men det er godt nok meget køretid, du sparer i forhold til afstand/omvej.
Så vidt jeg ved, så er der, da vist ikke elektrificeret på Lolland endnu, vel?
Se venligst det markerede i din tekst.

Nej, afstanden har jeg skrevet forkert, det er ca. 160 km der spares ved ikke at tage omvejen via Fyn og Jylland, og når et godstog kører 80 km/t (det er mig bekendt normalt det højeste de må køre) er det i runde tal 2 timer, mindre hvis de får lov at køre hurtigere; jeg mindes at man nogle steder må køre så hurtigt som 120 km/t med godstog.

Og nej, endnu er der ikke elektrificeret på Lolland, omend de oprindelige elektrificeringsplaner fra omkring 1980 lagde op til at det skulle der være omkring 1990 afht. godstrafikken via Fugleflugtslinjen. Og som jeg har nævnt andetsteds, så overvejede LJs direktør omkring 1960 at anskaffe akkumulatortog til LJ, de tyske ETA 150, men som bekendt blev det i stedet nogle år senere Y-togene der blev anskaffet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak