Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere mistillid til DSBs ledelse (Generelt)

af mpp, 17/8 2018, 16:11 (2081 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg synes ikke årsagen til DSBs problemer er svære at forstå. Det er en virksomhed der har glemt sine kunder og i stedet virker tilfredse så længe togene kører, uanset om der er passagerer i dem eller ej.

Som passager skal jeg selvfølgeligt frem hurtigt, til tiden og gerne også billigt, men der er masser af ting omkring rejsen der også afgør hvordan jeg rejser – at der er en behagelig station, at jeg let kan bestille en billet og at jeg får en kvittering hvis jeg skal have nogle andre til at betale, at jeg kan vælge hvordan jeg vil bruge tiden og det ikke kommer an på hvilket sæde jeg får osv.

Jeg er tilmeldt DSB Plus og får deres nyhedsbrev. Der er meget omkring koncerter og gratis ture med s-tog om sommeren, men der er ikke så meget om toget. Det ville til gengæld være oplagt at bruge nyhedsbrevet til at spørge passagerene om hvad de synes DSB kunne gøre bedre og lære dem bedre at kende – når jeg kører med Flixbus eller er ude og flyve får jeg typisk en email bagefter med spørgsmål om jeg ville vælge samme flyselskab igen, rejsens formål, om jeg kombinerede flybilletten med et andet transporttilbud (f.x. flyve til Frankfurt og tage toget videre) osv så flyselskabet tilbyde bedre service bagefter.

Der er mange ting DSB kunne gøre i dag for at blive mere relevante, herunder:

– ægte første klasse

– ændret sædeopstilling så man kan arbejde uden at skulle sidde dårligt eller tage bordplads fra den overfor

– bonusprogram og indmeldelse i Railteam så man kan tage sit bonusniveau med til andre lande

– mulighed for at bestille rigtig mad til spisning på toget

– flagskibsservice fra København (lufthavn) til Aarhus. I Tyskland er der en del forskel på IC-services afhængigt af om det er vogne fra 70'erne, de nyere vogne med ICE-sæder eller dobbeltdækkervogne der køres med, men uanset generation kører alle ICE-tog med samme høje komfortniveau. Når der kan køres 3 IC3 tog sammenkoblet mellem landets 3 største byer giver det mulighed for at tilbyde en service der ikke nødvendigvis er grundlag for på lokalservices mellem Struer og Viborg

– lavprisservice måske også. Når nu Flixbus alligevel er på markedet og der kommer nye lokomotiver og tog kunne man købe nogle gamle vogne, male dem orange, skifte lokomotiv i Fredericia indtil der er strøm til Aarhus og køre København–Aarhus når der er mange passagerer. Så gør det mindre at man ikke har den hurtigste kanal og at folk der skal til Esbjerg eller Struer bliver nødt til at skifte til andre tog

– app hvor man kan følge sin rejse når man har bestilt billet og mulighed for at følge rejsen på den hjemmeside man åbner når man skal logge på internettet

– portal med info om toget, mulighed for at læse Ud og Se, info om pantry osv når man er på wifi. Det er et touchpoint hvor TDC helt uforståeligt får gratis eksponering og som DSB ikke bruger

– information i toget om forsinkelser. Jeg kørte fra Hamborg til København med et skift i Fredericia og der var ingen information i toget om at forbindelsen ikke kunne nås og vi skulle med et senere tog, så vi stod og flavrede da vi nåede frem. I Tyskland er der et højtalerudkald om man kan nå sin forbindelse eller ej

– forberedelse på det næste nedbrud. IC4 har været en molbohistorie, men det har vist været nævnt at der ikke var indkøbt reserveaksler til ME'erne. Det kunne være godt at vide vide hvordan DSB er forberedt på en eventuelt defekt på de forskellige togtyper. Er der problemer med IC3 bliver landsdelstrafikken lammet og er der problemer med Øresundstogene trafikken til Malmø lammet (man kan nok dække sig ind på Kystbanen.

– det skal være klart for kunderne på hvilke afgange der er madvogn med og mellem hvilke stationer. Hvis jeg ikke ved om der er madvogn med skal jeg alligvel ind og købe noget mad til vejen og så er det jo ligegyldigt.

Der er selvfølgeligt nogle bindinger i forhold til signalsystem, de tog der er til rådighed, skinner og lignende, men der er stadig mange ting der DSB kunne gøre for at komme op i gear. Prisen er hvad den er, men det er vigtigt at servicen så også matcher at det er et dyrere transporttilbud.

Det irriterende er selvfølgeligt at alle de ting jeg nævner er noget der ville kunne blive indført på nul-komma-fem hvis der var et andet togselskab der kunne kørte tog i Danmark. Der er meget snak om Flixbus, men det altså et andet kundesegment de går efter og det gør ikke noget. DSB skal så bare selv være klare om hvad kundesegment de vil servicere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak