Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

OT: Succes i 5 dage - træsveller (Generelt)

af kme, 20/8 2018, 01:25 (2077 dage siden) @ RasmusD

Mig bekendt bruger man stadig træsveller hvor forholdene tillader det. De er nemlig markant billigere end betonsveller; 75-90% billigere, hvis jeg husker rigtigt.

Man kan selvfølgelig ikke køre så hurtigt på træsveller som på betonsveller - men på vigespor ude på sidebanerne fx gør det nok ikke den store forskel.

Undskyld mig, men jeg er uenig i begge punkter: pris og kvalitet. Træsveller må koste kassen, da de enten er lavet af kreosolimpregneret bøg eller ren eg. Kreosol er længe forbudt, men man slipper nok af sted med noget andet giftigt på bøg. Eg er ubetaleligt i svelle dimensioner.

Træsveller er til gengæld bedre end betonsveller fordi de "bider" bedre i ballast.

Tysk Wikipedia har en fin artikel om sveller:
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnschwelle#Holzschwelle


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak