Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Shunt ved Aarhus - flyt Aarhus banegård (Trafikpolitik)

af mpp, 30/8 2019, 12:08 (1703 dage siden) @ Pyloriis

Folk tager toget hvis det kan bringe dem derhen hvor de skal let og behageligt. Hvis din vision for jernbanen er, at folk der tager toget starter med at tage deres bil til en station ved motorvejen og derfra kører til en anden station tæt ved en anden motorvej, hvorfra de så enten skal hentes eller køre i bil til deres bestemmelsessted, ville det være bedre bare at lukke jernbanen. Det burde give sig selv at man selvfølgeligt bør kunne komme med toget til centrum af Danmarks største byer. At der på sigt kan være grundlag for at have flere stationer der dækker samme byområde betyder ikke at vi skal flytte de eksisterende stationer, der netop løser deres opgave fortrinligt.

Når man ser på hvem der tager toget er det helt tydeligt, at jo tættere stationen er på afgangsstedet og destinationen, jo større sandsynlighed er der for at folk vil tage toget. Der er masser af mennesker der bor ganske tæt på en station, men alligevel ikke tager toget – det er dem der er lettest at lokke over. Det kan man så gøre ved f.x at forbedre cykelparkeringen omkring stationerne og adgangen til stationen med cykel. Det vil i alle tilfælde tage noget tid at ændre folks vaner og den dårligste reklame man i den forbindelse kan forestille sig er at gøre alle de eksisterende brugere sure.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak