Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Shunt ved Aarhus - er der en (bane)ingeniør til stede?(edit) (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/3 2014, 22:45 (3698 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 14/3 2014, 22:59

Sydgående lyntog passerer i dag Brabrand i minuttal 14 og efterfølgende Viby i minuttal 31 inkl. 7 minutters ophold på Aarhus H. Det vil sige 17 minutter for at komme fra Brabrand til Viby.

Spørgsmålet er, hvor hurtigt det vil kunne gøres, hvis der byggedes en shunt ved Eskelund.

Jeg har ikke selv forudsætningerne for at beregne køretiden og dermed den tidsmæssige besparelse. Men nogen kan måske på baggrund af nedenstående komme med et bud?

(Bemærk at "min" shunt er noget anderledes end den shunt, der er indtegnet i dette indlæg, idet "min" shunt - i nordgående retning - først grener fra umiddelbart nord for Marselis Boulevard.)

For god ordens skyld anføres, at jeg er opmærksom på, at regnestykket blev foretaget af "Infrastrukturudvalget" i 1999. Men det må være relevant at opdatere 15 år gamle beregninger.

Beregning:

Strækningshastigheden Brabrand-Aarhus er 150 km/t frem til 100 meter før I-signalet til Aarhus, der står i km 111,3. Brabrand ligger i km 115,2. Shunten vil afgrene i km ca 110,9.

Strækningshastigheden Viby-Aarhus er 170 km/t frem til km 105,4. Fra km 105,4 og frem til shuntens afgrening i km ca 106,1 er strækningshastigheden 130 km/t. Viby ligger i km 103,7.

Shunten vil have en radius på ca. 263 meter og en længde på ca 412 meter.
Spørgsmålet er nu, hvor lang tid det vil tage at køre følgende strækning (a+b+c):

a: Brabrand-shunt 4,3 km maks (edit:) 150 km/t; toget skal nedbremses
b: Shunt 412 meter; maks. hastighed er ?, når radius er 263 meter
c: Shunt-Viby 2,4 km maks 170 km/t; toget skal accelerere

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak