Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Shunt ved Aarhus - flyt Aarhus banegård (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 30/8 2019, 16:45 (1703 dage siden) @ Pyloriis

Folk tager toget hvis det kan bringe dem derhen hvor de skal let og behageligt. Hvis din vision for jernbanen er, at folk der tager toget starter med at tage deres bil til en station ved motorvejen og derfra kører til en anden station tæt ved en anden motorvej, hvorfra de så enten skal hentes eller køre i bil til deres bestemmelsessted, ville det være bedre bare at lukke jernbanen. Det burde give sig selv at man selvfølgeligt bør kunne komme med toget til centrum af Danmarks største byer. At der på sigt kan være grundlag for at have flere stationer der dækker samme byområde betyder ikke at vi skal flytte de eksisterende stationer, der netop løser deres opgave fortrinligt.

Nu har jeg IKKE argumenteret for at nedlægge den eksisterende banegård i Aarhus.
Men af hensyn til trængselproblematikken på især indfaldsvejene til de større byer og hensynet til miljøet - så er jeg overbevist om at der kommer restriktioner på privatbilismen - selv med elbiler.
Om ikke andet så med intelligent roadpricing som tager hensyn til hvornår og hvor man kører og ad hvilke veje, evt. om det er til og fra arbejde. Mulighederne vil blive mangfoldige og det er naivt at tro det ikke bliver hverdag om 10-20 år.


Når man ser på hvem der tager toget er det helt tydeligt, at jo tættere stationen er på afgangsstedet og destinationen, jo større sandsynlighed er der for at folk vil tage toget. Der er masser af mennesker der bor ganske tæt på en station, men alligevel ikke tager toget – det er dem der er lettest at lokke over. Det kan man så gøre ved f.x at forbedre cykelparkeringen omkring stationerne og adgangen til stationen med cykel. Det vil i alle tilfælde tage noget tid at ændre folks vaner og den dårligste reklame man i den forbindelse kan forestille sig er at gøre alle de eksisterende brugere sure.

Jeg tror man kan lokke flere over i toget end dem du nævner.
Men -
A: prisen skal ned på rejsen.
B: driftstabilitet
C: hyppige afgange
D: nem adgang til og fra perroner til videre befordring (P-huse / cykelskure / busser / metro etc.)
E: sikkerhed for siddeplads ved transport over 20-25 min.
F: komfortable vogne

for nu blot at nævne de vigtigste faktorer.

Befordringsfradraget kommer givet også i spil - kan man benytte kollektiv trafik og kører denne rimelig hyppigt i forhold til ens arbejdsplads - ja så kan det være man må vinke farvel til skattebesparelsen.

Jeg er fuldstændig enig i det hele. Derfor er din konklusion helt uforståelig. For mig at se har du lige redegjort grundigt for, hvorfor du elsker varmt vejr som argument for en januarferie i nordnorge.

Styrkelsen af Aarhus H får folk ud af bilerne. Når stilling og Laurbjerg genåbner vil tusindvis få nem og hurtig adgang til Aarhus centrum, samtidig med at det - som du også skriver - utvivlsomt vil blive både sværere og dyrere for bilerne. Dvs byudvikling nær stationen udvikler automatisk banen. Nye milliarddyre banestrækninger er nærmest ligegyldige, udover kapacitetseffekten. Det handler om at udvikle stationsområderne herunder genåbne mange steder.

Og det virker du til at være enig i, indtil du pludselig - tilsyneladende - vil trække tæppet væk under det hele


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MX1018

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak