Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Shunt ved Aarhus - flyt Aarhus banegård (Trafikpolitik)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 26/1 2014, 17:55 (3745 dage siden) @ ThomasTT

Jeg må erkende ikke at forstå, hvordan det skulle fungere.

Og stadig virker det helt unødvendigt, når det store flertal har Aarhus som destination og de fleste af resten er på en længere tur. Reelt får nærmest ingen en væsentlig tidsbesparelse.

Egentlig er det vel en fordel med "tidsspildet" i Aarhus, fordi der er så få gennemrejsende , mens fertallet får den gevinst det er, at alle der kommer fem minutter før afgang kan gå ind i toget fremfor at stå og vente på det.

Hvis nu du forestiller dig 4 togsystemer.

1: Et 'superlyntogsystem', der kører fra København til Aalborg.
Toget stopper undervejs i Odense, Fredericia og Aarhus.
Toget benytter den nye perron på Aarhus Vest / Aarhus Fjern.

2: Et 'lyntogs system' der kører fra København til Aarhus.
Toget stopper undervejs i Odense og Fredericia.
Toget benytter en perron på Aarhus Vest, hvorfra det kan fortsætte til Aarhus H, der er endestation.
3: Et 'IC system', hvor der køres fra fx. Kolding / Fredericia til Aarhus og fra Aarhus til Aalborg.
Togene benytter perroner på Aarhus Vest, hvorfra de kan fortsætte til Aarhus H.
4: Lokaltog og Letbane, der udgår fra og ender på Aarhus H.
Togene benytter perroner på Aarhus Vest, hvorfra de kan fortsætte til Aarhus H.

De tog der kun stopper på Aarhus Vest, vil selvfølgelig være en ulempe for rejsende, med destination i Aarhus, men jeg vil gætte på at en god del af dem, alligevel skal videre med letbanen, fx til Universitetet eller Skejby, så jeg ser helt ærligt ikke problemet i et togskift her. Derimod får man hurtige tog til Aalborg og en Gods-shunt på en gang.

Hvis busserne også bliver integreret i stationen, kan jeg ikke se andre problemer end det byggetekniske.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
ContecRail

Jernbanebøger

Erindringer fra Præstøbanen

Erindringer fra Præstøbanen. Pris 430 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak