Sporplan niveufri udfletning ved Ringsted, vest hhv. øst (Jernbanen i dag)
Hej Frank
Nedenfor finder du en analyse af kilder til forsinkelser (tog som skal holde tilbage for hinanden eller flette med hinanden) for 2 og 4 samtidige gennemkørselstogveje i Ringsted.
Som du kan se er der i Banedanmarks forslag, i modsætning til Ringsteds forslag, to problematiske krydsningskonflikter. Superlyntog mellem København og Odense kan ikke passerer Ringsted, samtidig med tog (f.eks. regionaltog)fra Odense mod Roskilde / Østerport. Dette er jo præcist den trafikale situation i den følsomme morgenmyldretid. Populært sagt gør Banedanmarks overføring i vest den gamle Vestbane enkeltsporet igennem Ringsted.
Der findes en tilsvarende konflikt på Femern forbindelsen, hvor tog (f.eks højhastighedstog) fra København mod Berlin/Hamborg ikke kan passere Ringsted samtidg med tog (f.eks. regionaltog)fra Næstved til Roskilde / Østerport.
Ved 4 samtidige gennemkørselstogveje er der i Banedanmarks forslag 11 krydsningskonflikter mod 7 i Ringsteds.
Til slut tak for de mange seriøse bidrag - fortsæt med det! Mange ser mere end få - og det ville jo være fint om vi i fællesskab kunne finde nogle værdifulde forbedringer - det er jo fremtidens jernbane det drejer sig om.
Venlig hilsen
Thomas / Mo 568