Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporplan niveufri udfletning ved Ringsted, vest hhv. øst (Jernbanen i dag)

af Frank Poulsen, 29/11 2014, 08:20 (3437 dage siden) @ Mo 568

Der er noget jeg ikke forstår. Mangler spor 1 ikke i Ringsteds løsning på tegningen? Eller kræver Ringsteds løsning at alle perroner rykkes og der kun er et spor hvor der i dag er spor 1 og 2?

Derudover har jeg forsøgt at sætte forslagene op i et skema for at se mulige køreveje, for mig at se er noget af det vigtigste fleksibilitet ved uorden, nedbrud, sporarbejder osv. Og ved Banedanmarks forslag har jeg kun en anke jeg synes er slem. Kommer man af højre spor fra Femern kan man kun komme i spor 3 og 5 (og 6 for godstog), hvorimod man faktisk har flere muligheder fra venstre spor. Jeg savner lidt en krydsning helt ude ved i-signalet modsat retning, så man fra højre spor også kan komme over i spor 2 eksempelvis. Synes kun 2 mulige perronspor fra en køreretning på en station med 5 perronspor er lige i underkanten. Ligeledes hvis man skal mod Fehmern. Så er spormulighederne også få. Fra den normale køreretning mod Fehmern er spor 2, men herfra kan man så ikke komme af venstre spor. Så er der spærret højre spor Ringsted - Glumsø, og man skal krydse hinanden skal man ind og genere i perronsporene som fortrinsvis er fra Odense (spor 5). Dette kunne undgås hvis der ude ved indkørslen fra Fehmern kom en krydsningsmulighed modsat også, så mener jeg at man ville opnå stor fleksibilitet i alle retninger. Ikke alle spor kan bruges nej, men der mindst 3 spor muligheder fra og til alle retninger, som jeg lige ser det.

Ringsted løsningen ville jeg også forsøge at sætte op, men er lidt forvirret over perronsporene som sagt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak