Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB (Generelt)

af Morten Flindt Larsen, 28/4 2015, 01:56 (3287 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas m.fl.,

Uddybning af flueknepperiet:

"Navnet er lidt omtvistet. I "DE DANSKE STATSBANER 1847-1947" benævnes det "Det danske Jernbane-Driftsselskab" (side 177) (med lille "d" i "danske"."

Man har formentlig i bogen brugt den i 1947 gængse retskrivning. Det afgørende er dog, hvad der står i de primære kilder.


"I "På sporet 1847-1997", bind 1, side 176 benævnes det "Det Danske Jernbane-Driftsselskab" (med stort "D" i "Danske". Det "korrekte" er formodentlig "Det Danske Jernbane - Driftsselskab" (med luft på begge sider af bindestregen). Sådan gengav selskabets "direction" navnet på en fartplan gyldig fra 4. september 1862, som er gengivet på side 134 i "På sporet 1847-1997", bind 1. Men et andet sted, f.eks. side 140, anføres "Det Danske Jernbane-Driftsselskab" (uden luft omkring bindestregen) i en avisannonce, underskrevet af "Overdriftsbestyreren" 11. september 1864."

Luft omkring bindestreger er alene et udtryk for typografens luner. Sådan var det i 1800-tallet og sådan er det i dag.


"Forkortelsen DJDS har jeg ikke umiddelbart kunnet finde belæg for."

Den findes der ellers udmærket fotografisk belæg for jf. påskrifter på vognmateriellet. Se f.eks. Asger Christiansens bog "Fra Hvide Mølle til Scandia" p. 17, hvor der er gengivet et (også sndre steder bragt) udmærket foto fra Nyborg station i 1865 med fire åbne, højsidede godsvogne litra G, alle med påskriften DJDS. Hvor har du fundet belæg for "DDJD" henne?


"På side 136 i "På sporet 1847-1997", bind 1, anføres, at knapperne på personalets uniformer var udstyret med bogstaverne "D.J.D" - angiveligt for Dansk Jernbane-Driftsselskab."

Jamen, det passer givetvis. Forkotelsen DJD har været brugt på uniformsknapper, hvor jeg kan tænke mig, at man for at bogstaverne skulle være synlig har valgt at give dem en vis størrelse og så stryge S'et.


"Asger Christiansen og John Poulsen skriver i Jernbanehistorisk Årbog '92, side 12, at ved overgangen fra Det Danske Jernbane-Driftsselskab til De jydsk-fyenske Jernbaner "ændredes vognmateriellets ejendomsmærke fra DJDS til JFJ", så måske har D.J.D./DJDS/D.J.D.S været brugt "i flæng"?"

Så vidt jeg ved, har man ikke brug forkortelser i flæng på vognmateriellet. Det er vist gætværk. Jeg kender i hvert fald kun fotos med "DJDS".


"For at gøre "forvirringen" total nævnes, at Det Danske Jernbane-Driftsselskab allerede i 1865 indførte "frimærkepakker" og at de "frimærker" (reelt "banepakkemærker"), som blev klistret på pakkerne, bar påskriften "DE JYSK-FYNSKE JERNBANER"(!)"

Det var jo også, det det var; jernbanerne i Jylland og på Fyn. Pakkerne kunne indledningsvis ikke sendes til øst for Storebælt, så det var meget fornuftigt, at det stod på frimærkerne, så brugerne ikke misforstod systemet. Almindelige mennesker vidste ikke, hvad DJDS var for en størrelse.


"01.09.1867:
Startede de nye statsejede baner under navnet ”De Jysk-Fynske Jernbaner” (JFJ).

"Den "korrekte" betegnelse er formodentlig "De jydsk-fyenske Jernbaner" (med lille "j", lille "f", "d" i "jydsk" og "ye" i "fyenske"), jf. f.eks. dette originale cirkulære af 15. oktober 1869." "

Enig. Det var den dengang anvendte ortografi.


"Forkortelsen JFJ/J.F.J. synes brugt lidt i flæng."

Ja, alt efter om typografen (eller andre) mente, at der skulle bruges punktummer i forkortelser eller ikke. Retskrivningsreglerne var ikke så veludviklede dengang. Siden 1948 bruger man som bekendt ikke punktummer i selskabsforkortelser, hvilket man måske burde begynde på igen, så forkortelserne ikke forveksles med egennavne.


"I 1874 ændrede JFJ navnet til ”De Danske Statsbaner” (DSB) som var mere entydigt.

Den er jeg ikke helt med på?"

Det fremgår bl.a. af titelbladene på datidens driftsberetninger, så den er (som meget andet UTJ fremkommer med) helt korrekt.


"Og i en nyere "designmanuel" DSB Grafik Brevpapir og blanketter fra 1992 er "Danske Statsbaner" stadig i brug:"

Det er navnet stadig her i 2015. Den i designmanualen viste postadresse "Danske Statsbaner Sølvgade 40 1349 København K" er fuldt korrekt, idet der over porten til Sølvgade 40 (nuv. Georg Brandes Plads 2) med guldbogstaver står at læse "Danske Statsbaner" kronet af Kong Christian X's monogram. Udmykningen stammer fra 100 års jubilæet i 1947, og den havde DSBs ledelse i 1970'erne så meget veneration for, at man ikke lod "Danske Statsbaner" udskifte med "DSB". Og navnet og udsmykningen sidder der som sagt endnu.


Med vanlig venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak