gratis tog - finansiering (Generelt)

af ThomasTT, tirsdag 20. november, 2018, 21:11 (24 dage siden) @ Schienenwolf

DSB billetindtægter er ca 5 milliarder. Det kunne dækkes alene ved at fjerne befordringsfradraget, hvis skattemæssige værdi ligger på samme niveau.


Jamen, lad os da endelig andet fremskynde Udkantsdanmarks endelige død ved at gøre det endnu mere omkostningstungt at bo og arbejder der, og lad os da også endelig forsøge med økonomiske incitamenter få folk til at klumpe sig sammen i endnu flere store bolig- og arbejdspladsområder, så i hvert fald fattigrøvene kan blive betjent af de vidunderlige tog og busser, mens de rige får løst deres trængselsproblemer. De har råd til at betale og vil sikkert synes godt om din idé.

En fjernelse af befordringsfradraget vil i øvrigt kun blive accepteret af vælgerne, hvis de får en tilsvarende skattelettelse som modydelse; folk vil ikke bare lade sig spise af med "gratis tog" og de kan nok også lure, at de i sidste ende selv komme til at betale for, at gøre togtransporten "gratis".

Hvad formålet med "gratis tog" så derudover skulle være, må du nok beskrive lidt nærmere. Trængselsproblemerne giver sig udslag i, at folk i bil får længere transporttid, end de mener er nødvendigt, så man løser ikke noget som helst ved at flytte trængslen et andet sted hen og give dem endnu længere transporttid i tog og bus. Tværtimod forøger man objektivt set trængselsproblemerne. Hvis dit formål er at skabe mindre trængselsproblemer, skal du gøre folks transporttider hurtigere.

Gratis tog ville betyde mange flere passagerer og derfor kræve flere tog.


Ja, det vil det nok, men det er vel ikke noget problem, for togene er jo gratis.

Alene den mulige hærvejsmotorvej koster over 20 milliarder. Hvis gratis tog kan gøre den motorvej - der reelt bare er til aflastning for e45 - overflødig, så kan der købes mange tog.


Dine mange nye tog vil jo reelt bare være til aflastning for den bestående togtrafik. For dem vil der kunne anlægges meget ny vej og skabes større transportmæssig fleksibilitet. Hvilken jernbane er det i øvrigt, der betjener hærvejsmotorvejens opland, og som du mener med dine nye tog kan forbedre transporttiden så meget, at den gør motorvejen overflødig?

DSB driftsudgifter vil også stige med flere passagerer. Men hvis man kan bruge Dansk Industris påstande om, at trængsel koster samfundet 20 milliarder om året er der meget at hente. og det tal vil endda givetvis stige.


Der er kun "noget at hente", hvis nye baneanlæg ikke koster milliarder og atter milliarder, men nye jernbaner får du fortsat ikke bygget "gratis", uanset hvor meget du slynger om dig med buzzword'et "gratis tog". Med tog og bussers i forhold til biltransport store ufleksibilitet og generelle langsommelighed vil trængsel og længere transporttider fortsat koste samfundet milliarder om året. Så du kan desværre nok ikke spænde DI's påstande for din egen (tog)vogn, med mindre du gør dine tog lige så hurtige og fleksible som bilerne. Kan du det, vil det være til gavn for borgerne og samfundet som helhed.


Gratis tog er ikke nødvendigvis vejen frem, men det er på ingen måde urealistisk. Man kan ikke bygge sig ud af stigende trængsel. Gratis busser er allerede begyndt at dukke op.


Nej, og hvad skulle gratis tog dog også være "vejen frem" for, ud over for flere tog? For de fleste mennesker er tog er ikke et mål i sig selv, og selvfølgelig kan man bygge sig ud af stigende trængsel. Det har mennesket gjort lige siden jernbanens barndom; man har anlagt dobbeltspor og forbedret kapaciteten med blokanlæg, og bygningen af dobbeltdækkertog, og senest vil man med det nye signalsystems "rullende blok", som er under bygning, kunne forbedre kapaciteten endnu mere. At du endda selv ovenfor foreslår, at man skal bygge sig ud af trængslen, gør det selvmodsigende grænsende til det gakkede samtidig at påstå, at man ikke kan bygge sig ud af trængslen. Det er da i øvrigt fint, at buschaufførerne vil arbejde gratis, når de samtidig er utilfredse med, at de dårligt har tid til en tissepause eller at spise deres madpakke.

Mon ikke du kan få et hvilket som helst forslag til at fremstå som et angreb på fattige eller andre og så gå i selvsving ud fra den selvudviklede forargelse. De fleste vil nok opfatte billigere offentlig transport som værende til fordel for de fattigeste, men alt kan jo vinkles af den der vil. Betyder det så, at særlig dyr offentlig transport er til glæde for fattige?
Ift udkantsdanmark kan der sagtens være problematikker, men det er mere et justeringsproblem end et fundamentalt problem ved gratis/billigere tog

Når jeg siger, man ikke kan bygge sig ud af trængsel er det selvfølgelig veje og biler det handler om. Danmark har voldsomt udbygget motorvejene de sidste årtler. Trængslen bliver kun værre. Hvorfor skulle detbblive bedre med parallelmotorveje?

Jernbaner har tårnhøj kapacitet og kan håndtere uendelig mange flere passagerer end for øjeblikket med en udbygning som i togfonden med enkelte linier nær de store byer. Eller for den sags skyld helt uden udbygning. Desuden vil flere passagerer op til en vis grænse faktisk gøre togdriften bedre. Flere passagerer skaber flere afgange til glæde for flere nye passagerer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen