Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

gratis tog - finansiering - Big time OT! (Generelt)

af ventrikel, Næstved, 22/11 2018, 09:43 (1982 dage siden) @ tgpedersen

Jeg ser også gerne at vi får en Kattegatforbindelse snarest.
Men UDEN jernbane.

Jeg får en mistanke om at du bor i Syddanmark.

Nej - jeg bor i Næstvedområdet.

. Antallet jernbanepassagerer over en Kattegatforbindelse plus antallet jernbanepassagerer over Storebælt vil være betydeligt større end det nuværende antal jernbanepassagerer over Storebælt.

1: Hvorfor skulle antallet øges markant?
2: Er det samfundsmæssigt klogt? Det giver mere trafik / mere forurening.

Problemet er at prisen gor at udvide med jernbane stiger med min. 40-50 mia. kr. Så togpassagerme bil aædrig kunne tilbagebetale den udgift.

Du har taget trafikministerens slag på tasken og tilføjet et 'minimum' for egen regning. Og i princippet skal faste forbindelser være gratis for brugeren, lige som Lillebælts- og Storebæltsbroen var det i sin tid. Det giver den største samfundsmæssige gevinst.

JA - men da vejforbindelsen koster omkring de 60 mia. så tror jeg at 40-50 mia. er et rigtigt godt bud!

Der villle heller ikke køre mange godstog den vej.

Jeg har endnu ikke set dokumenteret hvor på en Kattegatforbindelse stigningen ville blive større end på Storebælt, og hvorfor man ikke skulle kunne bygge bro der passer til akseltryk på øvrige strækninger.

Jo - men behovet for godstog til det midt- og nordjyske er beskedent!. Stort set alle godstog kører enten fra Sverige gennem Danmark til Tyskland, gennem Jylland til Norge eller på tværs af Danmark i niveau med Fyn.

Men Kattegatforbindelsen ville aflaste motorvejen over Fyn og udsætte tidspunktet for bygning af en 3. Lillebæltsbro.

Sandt. Men tredje Lillebæltforbindelse skal gå mellem Als og Fyn. Dem ved Middelfart har allerede 2 plus 6 kørebaner, sammenlign med Storebælts 4.

Det er jo også hvad jeg skriver - den skal blot have jernbane. Så kan godstoge køre direkte til Tyskland.


Supplerede man yderligere med en vej- & jernbanebro fra Sydfyn til Als kunne godstog med fordel køre denne vej og i mindre omfang genere personvognsdriften.

Den rute ville være længere end den over Femern. Men den ville måske kunne bruges som alternativ rute.

Næppe mange km såfremt der er tale om godstoge som skal videre til Europa. Og ingen ved hvornår Tyskland får udvidet med 2 spor fra Lubeck til Puttgarden eller om Fehmern kommer om 10-15 eller 30 år.
Så set fra en dansk synsvinkel vil det aflaste meget med en jernbaneforbindelse over Sydfyn til Als.

Med udvidelse til 4 spor fra Ringsted til Odense og ny bane fra Odense til Lillebælt fik man rigelig med kapacitet til lynhurtige landsdelforbindelser alm. Pendlertog og godstog.

Altså 2 nye jernbanetunneler under Storebælt? Hvorfor så ikke jernbane over Kattegat? Generelt: hvorfor handler de fleste mere dristige forslag mere om hvem der *ikke* skal have end hvem der skal have?

Nej I første omgang ingen nye spor over eller under Storebælt. De må være en flaskehals indtil vi ser effekten af Fehmernforbindelsen og hvor mange godsoge som Sverige reelt vil sende gennem Danmark. Sverige har jo stadig nogle tanker / planer om godsfærger direkte fra Trelleborg til kontinentet.

Kattegatforbindelsen ville givet forøge antal daglige pendlere.

Måske - men de kan i givet fald benytte hurtigbusser.


Når kapaciteten så var tilvejebragt kunnr man fjerne befordringsfradraget for alle som boede indenfor 10 -15 km fra en jernbanestation.

Hvor østtysk. Hvorfor ikke bevæbnede vagter der ringer på hver morgen og eskorterer en til toget?

Jeg vil gerne flytte pendlere især på de lidt kortere strækninger (op til 50-60 km mellem hjem og arbejde) over i tog og busser. Det er såvel forureningsmæssigt som samfundsmæssigt ALT FOR dyrt at lade alle disse pendlere køre i hver deres egen bil. Så skal disse ganske mange mennesker blive overbevist / få lyst til / e de økonomiske fordele ved at skifte bilen ud med tog - ja så skal der både være en gulerod og en pisk. Guleroden ville være flere og hurtigere pendlertog og pisken at deres befordringsfradrag forsvandt. En sådan adfærd har faktisk været god latin indenfor dansk lovgivning i de sidste 50 år.

Gjorde man busdrift i lokalområderne gratis - så ville rigtig mange vælge toget.

låst
2170 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak