Afvikling af flytrafik? (Generelt)

af kka-dk, lørdag 13. april, 2019, 12:09 (72 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Skal vi ikke lige være realistiske? Jeg kan også godt lide jernbaner, men der er absolut intet belæg for at hævde, at flytrafikken skulle aftage. Tværtimod er vækstraterne internationalt set p.t. omkring 5-8% hvert år, langt over hvad jernbanerne kan præstere - eller for den sags skyld har kapacitet til at kapere. Og folks CO2-bevidsthed i dag stopper populært sagt ved pengepungen og ferierejsen.

Også i Danmark snakker flere og flere om, at man bør undgå at flyve af hensyn til klimaet. Ja, der er et stykke vej fra snak til handling, det ved jeg godt, men jeg ville ikke satse mine sparepenge på den planlagte udvidelse af Kastrup.


Det er et stort problem at flytrafikken ikke betaler de samme brændstofafgifter som andre transportformer (grotesk nok er de suverænt største brændstofafgifter på transport i Danmark i forholdet til energiindholdet pålagt ... strøm til elbiler!), men uden international enighed om "CO2-afgifter" på brændstof til passagerflyvning, sker der nok intet her, og det har desværre næppe nogen realistisk gang på jord de første mange år.

Det islandske discount-selskab WOW er lige gået fallit med 20 fly - og Norwegian giver dundrende underskud og overlever kun, fordi nogle stadig smider penge i det.

WOW agerede i et meget lille hjemmemarked mod en etableret, stærk konkurrent. Der er hele tiden selskaber i den branche, der går konkurs, og mål på antallet af selskaber er der intet odiøst i det - konkursraten ligger faktisk p.t. ret lavt. SAS kørte i årevis med underskud, og havde også "nogle, der stadig smed penge i det". Sådan fungerer det private erhvervsliv; hvis man kan finde investorer, der tror på det langsigtede potentiale, overlever man på trods af aktuelle underskud.

Tegner der sig ikke et mønster? Kunne det ikke tænkes, at jernbanen står foran en historisk chance for et opsving af fjerntrafikken - nationalt og internationalt?

Jeg ville håbe du havde ret, men tror desværre ikke på det. Det er stor set kun flyskatter, der kan tage toppen af væksten i flytrafikken, og de lande, der indfører det (Sverige, UK m.fl.) ser hvordan det koster på arbejdspladser, så det er svært at finde politisk opbakning til det.

Hvis man tager et tidligt morgentog fra Danmark til Hamburg, og fortsætter med tog derfra, kan man spise aftensmad samme dag næsten hvorsomhelst i Vesteuropa nord for Alperne. Det er der mange, som slet ikke ved idag. Men det bliver de måske snart klar over.

Jeg nyder lange rejser med tog, og brugte jævnligt CNL-toget, da det kørte (jeg undgår helst at skifte, uanset om det er tog eller fly). Én af mine til dato bedste ferierejser var til Italien med biltog fra Hamburg.

MEN prisen på internationale togrejser, i hvert fald fra Danmark, gør at det simpelthen p.t. ikke har gang på jord. Når man kan flyve til f.eks. Berlin, München, Wien og Hamburg fra København og til dels fra Billund for en brøkdel af en togbilletpris, er det simpelthen ikke realistisk; uanset at flyvning især med Low-Cost-Carriers (LCC) nærmer sig kvægtransport i komfort.

Mvh.
Klaus K


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Svenska-lok
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen