Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Afvikling af flytrafik? (Generelt)

af Eyolf, 13/4 2019, 21:55 (1840 dage siden) @ Ove Nygaard

Kjære Ove Nygaard! Hadde du kjent det minste til forholdene ved Ålesund Lufthavn Vigra, ville du også forstått ironien i innlegget mitt. Den flyplassen er alt annet en stor, selv etter den siste utbyggingen. Og da sier det også sitt om flyplassen i Strasbourg.


Når det gjelder spørsmålet om hvorfor en så stor (Oi! Den ville Ålesunderne likt!) by som Ålesund ikke har jernbane, er det en lang historie. Det ligger faktisk en båndlagt trasé mellom Åndalsnes og Ålesund, og senest rundt 1980 var spørsmålet igjen oppe på den politiske agendaen - og igjen skjedde det intet. For i det hele tatt å forstå hvorfor banen ikke ble bygget lengre enn til Åndalsnes, er det nødvendig å kjenne til fogderistriden. Det er en strid mellom de tre områdene som utgjør Møre og Romsdal fylke (= amt), hvert med sin by: Sunnmøre med Ålesund, Romsdal med Molde og Nordmøre med Kristiansund, en strid som har sine røtter helt tilbake til 900-tallet. Folketallsmessig er Romsdal og Nordmøre nesten like store som Sunnmøre alene, og straks det blir snakk om å la Sunnmøre/Ålesund få noe, slår det to andre fogderiene seg sammen for å torpedere hele prosjektet. Og mer er det egentlig ikke å si om den saken.

Intet har så lett for å bli permanent, som det midlertidige, og den midlertidige endestasjonen i Åndalsnes er blitt heller så permanent:
[image]
(Noen flere bilder her)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
DSB MZ1426

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak