Afvikling af flytrafik? (Generelt)

af Eyolf, lørdag 13. april, 2019, 21:55 (72 dage siden) @ Ove Nygaard

Kjære Ove Nygaard! Hadde du kjent det minste til forholdene ved Ålesund Lufthavn Vigra, ville du også forstått ironien i innlegget mitt. Den flyplassen er alt annet en stor, selv etter den siste utbyggingen. Og da sier det også sitt om flyplassen i Strasbourg.


Når det gjelder spørsmålet om hvorfor en så stor (Oi! Den ville Ålesunderne likt!) by som Ålesund ikke har jernbane, er det en lang historie. Det ligger faktisk en båndlagt trasé mellom Åndalsnes og Ålesund, og senest rundt 1980 var spørsmålet igjen oppe på den politiske agendaen - og igjen skjedde det intet. For i det hele tatt å forstå hvorfor banen ikke ble bygget lengre enn til Åndalsnes, er det nødvendig å kjenne til fogderistriden. Det er en strid mellom de tre områdene som utgjør Møre og Romsdal fylke (= amt), hvert med sin by: Sunnmøre med Ålesund, Romsdal med Molde og Nordmøre med Kristiansund, en strid som har sine røtter helt tilbake til 900-tallet. Folketallsmessig er Romsdal og Nordmøre nesten like store som Sunnmøre alene, og straks det blir snakk om å la Sunnmøre/Ålesund få noe, slår det to andre fogderiene seg sammen for å torpedere hele prosjektet. Og mer er det egentlig ikke å si om den saken.

Intet har så lett for å bli permanent, som det midlertidige, og den midlertidige endestasjonen i Åndalsnes er blitt heller så permanent:
[image]
(Noen flere bilder her)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ
Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen