Afskedstur for S 736 på Kystbanen Varför avskedstur?? (Generelt)

af RasmusD, tirsdag 13. august, 2019, 00:33 (7 dage siden) @ OnkelJørn

Det er ikke en holdning. Det er sådan virkeligheden er. Man kunne ønske sig at det var anderledes, men det nytter ikke noget at harcelere over DJM’s beslutning og kloge sig over, hvad de burde gøre, hvis ikke man har forstået rammerne for hvad museumsdrift er.

Faktum er at S 736 er en registreret museumsgenstand, og derfor kan man ikke begynde at lave grundlæggende ændringer i dens konstruktion. Den skal bevares autentisk. Det er slet og ret et spørgsmål om jura.

Man bevarer ikke S 736 ved at bygge den om ud fra en romantisk ide om at holde den køreklar. Det er en historisk museumsgenstand, den skal bevares historisk. Sådan er det bare. Vil man lave det om, må man tage det op med kulturministeriet, slots- og kulturstyrelsen og folketinget.

Alternativt kunne man måske, hvis det er muligt at bygge en ny kedel efter traditionelle metoder, starte en indsamling til at finansiere den. Det er i hvert fald bedre brug af ens tid end at sidde her og brokke sig over at museet følger de regler, det skal følge.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker
Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS næsten monopol på sukkerproduktion.
 Læs artiklen 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Bryrup - Silkeborg
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen