Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Her har de droppet letbanen (Generelt)

af Mester, 21/9 2019, 12:25 (1679 dage siden) @ Poul Brandt

Nogen som ved om man overhovedet overvejede at opgradere hastigheden på Odder-Aarhus strækningen fra 75 til 100 km/t, ligesom de har gjort med Aarhus-Grenå?

Det er jo interessant at det tager 26 minutter Odder-Aarhus i bil, men 45 minutter med Letbanen. Altså næsten dobbelt op med letbanen. (Det bør nævnes at der er mange tætliggende stationer på denne strækning).
Omvendt er forholdet Aarhus-Grenå: 1 time 15 minutter med letbanen, 60 minutter i bil. Så her er letbanen relativt mere konkurrencedygtig.

En bekendt har konstateret at hun ikke kan få medarbejdere bosiddende i Aarhus til at komme til kontoret i Odder, rejsetiden bliver for lang (og så nævner jeg ikke noget om problemerne med ustabilitet). Hun har derfor netop flyttet kontoret til Aarhus.

Poul

Der er ingen aktuelle planer om at øge hastigheden på Odderbanen.

Samtidig hænger banen på et par gamle, lokale hastighedsnedsættelser - blandt andet mellem Rosenhøj og overkørslen ved Sletvej, hvor der - så vidt jeg husker - kun må køres 30 km/t.

På Grenåbanen kan der skæres nogle minutter af, når togene begynder at køre 100 km/t mellem Ryomgård og Grenaa, men hvor mange ved jeg ikke.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak