Her har de droppet letbanen (Generelt)

af Pyloriis, lørdag 21. september, 2019, 17:51 (25 dage siden) @ ThomasTT

Skift ER dræbende for jernbanen. Det er jo derfor bilen dominerer i dag. Hvis alle havde et tog i baghaven, der kørte hen hvor man ønskede det, ville biler slet ikke findes. Skift er jernbanens store svaghed. Problemet med at komme til og fra stationer.

Med skinner i alle baghaver ville ingen komme nogle steder med de regler der idag er for jernbanedrift!
Og som byerne udvikles og man især i provinsbyer ofte har 3-4 km fra bolig til den "centralt" placeret station og busdrift er enten ikke eksisterende eller sparsom er det med til at fravælge toget.
Det meget omtalte liv i disse byers centrum har jeg f.eks. til gode at finde.
Stationen er ubemandet, der er som regel en seven/eleven i bygningen og et par butikker med take away.
Det er ikke som omkring Hovedbanegården i København!


Det er selvfølgelig også et uundgåeligt problem, men det skal minimeres, primært ved at man fra flest mulige destinationer kan komme til de væsentlige stationer, så der kun bliver eet skift. Man kan komme til Kbh H fra 123.765 destinationer. Takket være den altafgørende centrale beliggenhed.

Med 123.765 mulige afgangsdestinationer (formoder du medregner alle busstoppesteder) er et eller ofte flere skift uundgåeligt.

Men i en nær fremtid (20-30 år) vil vi have selvkørende køretøjer som tager os direkte til stationen. Så her kan mange skift undværes.

Hvis dine ideer om ydre omfordelingsstationer blev virkelige skulle alle have et ekstra skift uden nogen grund.

Forkert - læs ovenfor.

Dræbende og altødelæggende. Der var vist også noget med at høje Taastrup engang var tænkt sådan. Måske.

Du vil gøre jernbanen til et fly. Lægge den langt ud af byen og så have særlige baner ud til den. Det kunne fungere fra Aarhus til kbh. Men man flyver ikke fra Jylland til et andet sted i Jylland, fordi det bliver for klodset. Det samme med banen. Med en ydre omfordelingsstation kan man roligt nedlægge al bane i Jylland bortset fra tog til København og måske tyskland

Nej der tager du også fejl.
Fremtidens jernbane vil bestå af højhastighedstog på min 300 km/hfra Aalborg via Aarhus (med mulighed for at højhastighedstoget kan køre 180-200 km/h fra Frederikshavn/ Holstebro) og fra Esbjerg (de første km m 180-200 km/h) og Padborg/Tyskland via Taulov over Odense og med stop i Ringsted og Ny Ellebjerg.
Dernæst langt flere tog som f.eks. de svenske Pågatog i Skåne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen