600 m långa skyddsektioner i Danmark (Generelt)

af esni, Frederikssund, tirsdag 08. oktober, 2019, 16:10 (14 dage siden) @ QN903Qnr0779

Bare af nysgerrighed.
Hvorfor er der overhovedet brug for lange sektioner??


Fordi der er som på Lunderskov-Esbjerg en større afstand mellem transformer stationerne, så i stedet sender hver transformer 2x 25 KV afsted, derfor er der behov for en større neutral sektion. Det sådan jeg har forstået det.


Nej det er ikke korrekt. Det er et krav i de nyere fælleseuropæiske tekniske krav (TSI'erne), som er begrundet i at et motorvognstog kan være 400 m langt, kan have (og typisk har) to strømaftagere som er forbundet med et højspændingskabel på taget af vognene, og endelig kan have strømaftagerne monteret på de yderste vogne og begge kan være oppe. Altså skal man have en 400 m lang neutralsektion for ikke at risikere at toget kortslutter den.

Man skal så her skelne imellem 'små' togsæt, som vi kender herhjemme, og fx TGV familien af tog, hvor al maskinkraften er samlet i de yderste enheder, og hvor der samtidig er en intern højspændingsforbindelse imellem disse enheder.

Jeg har dog aldrig set en TGV med begge AC aftagere oppe - hvorimod de under DC altid har en bøjle oppe i hver ende.

Om ICE mv har en tilsvarende forbindelse ved jeg ikke.

På vores 'små' togsæt sidder begge strømaftagere tæt, så der er der ikke noget problem - heller ikke hvis der indgår mange sæt

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen