S-tog på Vestfyn: Ministeren: Glem det (Trafikpolitik)
Et sjovt svar. Der er jo netop ikke grundlag for s-togslignende drift fordi de små stationsbyer er blevet udsultet. Man kan i hovedstaden bare se på Vestegnen, Ølstykke/Frederikssund og Ørestaden for at se hvordan en jernbane kan udvikle det område den betjener. Særligt hvis den stopper for at tage passagerer med :)
Nej, det kan man overhovedet ikke se. De byer, som gennem tiden har fået S-tog omkring hovedstaden, var ikke små "udsultede" byer a la Vestfyn. Det er en total misforståelse/uvidenhed. Det var velfungerende tætliggende byer med hver allerede flere tudinde indbyggere, som i forvejen havde et transporbehov ind til Københavns centrum, og hvor der allerede fandtes en hyppig togbetjening med andre tog. Eller det var planlagte store boligområder, som kunne skabe et trafikunderlag for S-togene. Det var ikke S-banen, der i sig selv udviklede byområderne; det var Fingerplanen. Den beskæftigede sig både med boligområder, erhvervsområde, togtrafik, motorveje og ringveje og grønne områder. S-banen var en del af den planlagte udflytning og befolkningstilvækst langs de mestendels allerede bestående jernbanestrækninger (fingrene) og blot en "del af planlægningspakken". Hvor mange af den slags byer er der på Vestfyn, og hvilke og hvor mange nye planlagte bykoncentrationer på 10-15.000 indbyggere findes der mellem Odense og Middelfart?
--
Hilsen
S
Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.