Litra EG 25 kV 50Hz/ 15 kV 16 ²/3 Hz (Generelt)

af esni, Frederikssund, fredag 05. juni, 2020, 22:25 (29 dage siden) @ Erling Pedersen

Hej.

Den højere køreledningspænding er mest interessant for opbygning af køreledningsnettet, hvor jo højere spænding giver bedre gennemslag således at der kan være længere mellem de steder hvor køreledningsanlægget fødes fra, dette er besparende på antallet af føde transformatorer.

Banemotorerne i lokomotivet er tit på 850 volt, så om det er 15 eller 25 kv har absolut ingen betydning for trækkraften.

Den nye vectron kan jo også leveres i en 1.5 KV samt 3 KV udgave.

Hvor lokomotivet kan trække precis det samme som ved 25 KV.

Hilsen Erling.

Så vidt jeg kan læse mig til er maksimaleffekten for Vectron DC og MS lavere på 1.5 kV end på 3 kV, sandsynligvis på grund af en strømgrænse.
Starttrækkraften er den samme, men effekthyperblen rammes ved en lavere hastighed under 1.5 kV

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB PR904
Svenska-lok

Danske privatbaner

Læs historien om:
Aalborg - Hadsund Jernbane
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen