Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Litra EG 25 kV 50Hz/ 15 kV 16 ²/3 Hz (Generelt)

af esni, Frederikssund, 6/6 2020, 19:19 (1420 dage siden) @ Erling Pedersen

Hmm.

Ja jeg spørger hvorfor.

Nå banemotorerne i parallel kun skal bruge 850 volt, det må en klog siemens ingeniør forklare hvorfor, virker totalt tåbeligt, med den allerede store overspænding fra 1500 volt og ned til 850 volt !

Men godt effekten er næsten ens ved 25 Kv AC og 3 Kv DC, for jeg har nydt både denne Vectron men også gamle Skoda lokomotiver med flere spændinger, med store godstog, veksle mellem spændingerne.

Man kan altså kun køre med små godstog når de 1500 Volt DC skal bruges, så skal man koble vogne fra når man kommer fra AC spænding kan det passe, nej vel, så dumme kan de ikke være ved siemens ?

Ser godt ud kører fra 25 Kv AC ind i neutral sektion og ud på 3 kv DC uden at sænke strømaftageren og lokomotivførerren skal intet gøre, alt er automatisk.

Forøvrigt er Skoda lokomotiverne type E499.1 bygget i 1980, med 3 Kv DC 3480 KW og 25 Kv 3060 Kw, altså tæt på ens effekt.

Så her er det omvendt Højere effekt ved DC.

Hilsen Erling.

Måske fordi de 850 V galt for seriemotorer som man brugte indtil ca 1980?

Så vidt jeg har kunne læse mig til har alle 4 banemotor deres egen frekvensomformer, fødes direkte fra 'mellemkredsen', som i DC tilfældet er køretråden igennem en 'chopper'. Udgangsspændingen fra denne er proportional med lokomotivets hastighed, hvis altså omformeren er af variabelFrekvens, variabelSpændings typen, der giver næsten konstant moment op til effektgrænsen nås.

Så derfor er trækkraften (og dermed togvægten) den samme for 1500 V og 3kV, men kun op til en given hastighed.

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailBillige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak