Hurra for hyldevarer! (Generelt)

af Niklas Bygdestam @, fredag 25. september, 2020, 00:55 (35 dage siden) @ bjergged

Det er desværre knap så enkelt når det kommer til personvogne. Noget så simpelt som perronhøjde er anderledes fra land til land, så vil man overholde reglerne om handicapvenlige tog, så kan man ikke nødvendigvis bare bruge de samme vogne som SBB, SNCF eller DB. Så er der koblingsmuligheder, der er nødvendige for at kunne drive togene som man driver IC3, andre signal- og strømsystemer, international trafik og mange andre sorger.

Men ja, idet der i det mindste er tale om eltog i denne omgang, så kommer man da hyldevare-konceptet noget nærmere, men 100% hyldevare bliver det med garanti ikke.


Det finns idag UIC-perronghöjd, som alltså är standardiserad. Jag vågar inte säga hur många danska stationer det är som håller detta mått. Moderna svenska stationer håller UIC-måtten på perrongerna. Men det finns många stationer med äldre perronger och dessa är lite lägre.

När det gäller "hyldevare" så är det ännu så länge vanligast bland lok. Motorvagnar och personvagnar är inte lika vanliga som det ännu. I Danmark är EB helt klart "hyldevare".

I Sverige finns det idag gott om "hyllvara". I ett antal år har det levererats Traxx och Vectron. På senare tid har även en mindre vanlig "hyllvara" kommit också, nämligen Transmontana som är lok tillverkade i Rumänien.

Resultatet är att det egentligen inte blir någon standardisering i nationellt perspektiv. Istället finns det idag ett antal olika nya loktyper som ersätter de klassiska äldre svenska elloken litt Rc och Ma. Men samtidigt är dessa loktyper levererade i större serier i ett större europeiskt perspektiv. Så underhåll av svenska lok får ibland ske internationellt.

--
Niklas Bygdestam
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen