Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Padborgs I-signal fra syd (Generelt)

af Ove Nygaard, 16/10 2020, 11:49 (1288 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så må det vist være på sin plads, at vi snart får lidt "lomme-filosofi" fra den lokale DSB-chef 1973-31.08.1989 kl. 23.59½.

Duk og væk.:-D

1. Ok, knægt, men så må du/I nøjes med den korte version, for jeg har ikke opbevaret notater fra årene i Driftsområde Padborg, som i virkeligheden varede til 31.12.1989 kl. 23.59½, idet perioden fra 01.09.1989 - 31.12.1989 kl. 23.59½ blev dækket ved, at et "lokalt ledelsestalent" :-) fungerede i disse måneder under etableringen af region Sydjylland/Fyn.
2. Ved etablering af det nye sikringsanlæg på Padborg station i oktober 1978, som afløste det gamle 3-postanlæg med kommandopost på 1. sal i hovedbygningen - et projekt der blev endeligt frigivet til udførelse midt i en "anlægsstopperiode" efter et besøg af daværende generaldirektør Povl Hjelt, der hurtigt opfattede problemstillingen. Der var ved min "ankomst" den 02.01.1973 kl. 7.58 allerede lavet en lang række sporarbejder, så hele området var "oversået med" halve og hele spor, der skulle færdiggøres. Da der blevet givet "grønt lys" bogstavelig talt, blev der igangsat et effektivt lokalt samarbejde med den daværende elektrotjeneste, hvor ikke mindst en "pragmatisk" sikringsingeniør var hurtig på aftrækkeren. Det var aftalt med DB på "rimeligt højt niveau", at vi vendte om på signalplaceringen, hvor der i det gamle 3-postanlæg var danske U-signaler til syd (Harrislee) og tysk I-signal med tilhørende "Vor-Signal" opstillet efter tysk "Signalbuch", og nu blev der tale om tyske U-signaler til syd, og dansk I-signal ind på Padborg station med tilhørende fremskudt signal fra syd. Senere ved etablering af Signalblok og vekselspordrift på strækningen - det var efter "min tid" - hvor der kom I-signaler fra syd ved begge spor (med tilhørende fremskudte signaler) - er princippet med "tysk signal mod tysk område" og "dansk signal mod dansk område" blevet fastholdt.
Jeg kan af de mange udmærkede svar se, at spørgsmålet, du rejste, er fyldestgørende besvaret, og da jeg lovede "den korte version", lukker jeg ned her!

Så uden "duk & væk" sender jeg de bedste hilsener til "et andet ledelsestalent", som jeg har været med til at give chancen for at blive udviklet!:-D

Ove af Erritsø


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere
DSB MZ1428

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak